Studiegids

nl en

Masterthesis

Vak
2008-2009

Al halverwege het eerste semester wordt een bijeenkomst gewijd aan de tutorials en de thesis (masterscriptie). Vervolgens kiezen de studenten uit een aanzienlijke verzameling (zie boven) een tutorial, op het gebied waar ze willen afstuderen. Hierin worden ze door hun tutor ingewijd in bijvoorbeeld de theorie en actuele stand van wetenschap op het gebied van Nieuwsselectie en mediahypes, Ontwikkelingen in ict en internetjournalistiek, Stijl van journalistieke producten, Cijfers in de media, De Convergentie van Participatiecultuur en Nieuwe Media, Visuele retorica. De studenten lezen begeleid een literatuurlijst, maken zich vraagstellingen en onderzoeksmethodieken eigen en kiezen voor een onderzoeksonderwerp en een stageplaats. Een deel van de stagetijd (minimaal 5 punten) staat in het teken van het onderzoek. Tussen maart en mei volgen de studenten een stage (15 punten) bij een redactie of communicatiebureau. Tussen mei en juli schrijven zij een thesis (20 punten, waarvan 10 binnen het tutorial en stage). Deze thesis is een wetenschappelijke verhandeling met theoretische diepgang en actuele casussen en voorbeelden uit de stagepraktijk.
De thesis bevat het verslag van het stage-onderzoek, alsmede een verhandeling gebaseerd op een literatuuronderzoek en ­– afhankelijk van het gekozen onderwerp – een analyse van verzamelde data en waar mogelijk een reflectie op de eerder behandelde theorie.
De tutors zijn de begeleiders van de stages en scripties. De scriptie wordt inhoudelijk begeleid door ? gepromoveerde kerndocent, eventueel bijgestaan door een niet-gepromoveerde medewerker; de beoordeling vindt altijd plaats door twee docenten.

Leerdoelen

Kennis en inzicht Afhankelijk van het gekozen tutorial worden kennis en inzichten uit de gevolgde mastercolleges verder verdiept. De student krijgt diepgaande kennis op het onderzoeksgebied en state-of-the-art onderzoekstechnieken van het vakgebied van de tutor. De tutorials vormen het theoretische en inhoudelijke vertrekpunt voor de onderzoeksstage en de masterthesis.
Toepassen kennis en inzicht
Is in staat zelfstandig een onderzoeksvraag en -plan te formuleren en kennis en inzicht toe te passen binnen het onderzoeksprogramma van de tutor. De student kan zelfstandig literatuuronderzoek en corpusonderzoek verrichten en een eigen analysemethode opstellen en toepassen.
Oordeelsvorming Is in staat om een oordeel over de onderzoeksresultaten te formuleren in het licht van zowel de theoretische vakdiscussies als de professionele praktijk.
Communicatie
Is in staat om conclusies, alsmede de kennis en beweegredenen die hieraan ten grondslag liggen, duidelijk en ondubbelzinnig in een masterthesis over te brengen op een publiek van specialisten.
Leervaardigheden Bezit de leervaardigheden die hem of haar in staat stellen een vervolgstudie aan te gaan met een autonoom karakter.

Informatie

j.c.de.jong@let.leidenuniv.nl of bij het secretariaat: praktijkstudies@let.leidenuniv.nl of 071-5272933.

Ingangseisen