Studiegids

nl en

Tutorial De afwisseling van dader- en slachtofferframes in de media

Vak
2008-2009

Tutorials (inclusief stage en masterscriptie – totaal 30 punten; niveau 600)
Het tweede semester staat in het teken van verdieping en onderzoek. Tutors begeleiden kleine aantallen (1 tot 5) individueel of in subgroepjes ter voorbereiding op hun scripties. In totaal worden er in maanden januari en februari tutorials aangeboden op het gebied van de specialisaties van de kerndocenten. Deze tutorials bieden een verdieping in de theorie en actuele stand van wetenschap op het gebied van Nieuwsselectie en mediahypes, Ontwikkelingen in ict en internetjournalistiek, Stijl van journalistieke producten, Cijfers in de media. De studenten maken zich vraagstellingen en onderzoeksmethodieken eigen. Nemen een literatuurlijst door en kiezen onder begeleiding van de tutors een onderzoeksonderwerp en een stageplaats. Een aanzienlijk deel van de stagetijd staat in het teken van het onderzoek. In de periode maart tot mei doen de studenten een onderzoeksstage (15 ects) bij een redactie of communicatiebureau. Tussen mei en juli schrijven zij een afstudeerscriptie van in totaal 20 punten (inclusief voorbereidingstijd tutorial), een wetenschappelijke verhandeling met theoretische diepgang en actuele casussen en voorbeelden uit de stagepraktijk. Een stageverslag vormt een bijlage van deze scriptie.
Wat hebben Willem Endstra, de gorilla Bokito, de doodgereden Amsterdamse tasjesdief en Bilal B., de psychisch gestoorde man die werd doodgeschoten door een Amsterdamse politieagent, met elkaar gemeen? Behalve dat ze korte of lange tijd centraal stonden in het Nederlandse nieuws, zijn ze onderwerp van een ver­schijnsel waarbij hetzelfde subject afwisselend door de media als slachtoffer en als dader wordt afgeschilderd. In 2007 deed masterstudente K. Harmsen onderzoek naar het v?omen van het dader- en slachtofferframe in de Endstra-case en ze vond op grond van inhouds­ana­lyse van een corpus van zo’n 500 krantenberichten onder andere dat de afwisseling van die frames goed te koppelen is aan concrete gebeurtenissen.
Maar waar?isselen die frames? Is er meer theorie te vinden over deze kwestie? En hoe loopt het af met Endstra? (Het bestand van Harmsen loopt tot augustus 2007, ver voor de dood van Bram Zeegers.) Zijn er meer voorbeelden te vinden van zaken waarbij deze frames elkaar afwisselen? Gelden voor de cases Bokito en Bilal B. vergelijkbare aandachtscurves? Wat veroorzaakt de afwisseling? Wat kenmerkt dit soort cases? Is het onderzoek van Harmsen uit te breiden naar andere media?
Op grond van theorie?over sociale constructie en framing verdiep je je in dit soort vragen en voor je eigen scriptie kies je er een uit. Het onderzoek kent in alle gevallen een sterke kwantitatief-methodologische component, maar er is ook theoretisch ook nog heel wat te verhapstukken.

Rooster

In overleg.

Onderwijsvorm

Tutorial.

Literatuur

*Best, J. (2007). Social problems. New York: W.W. Norton. *Bovenkerk, F., San, M. van, Boekhout van Solinge, T., Boonen, M. & Korf, D. (2006). Loverboys of modern pooierschap. Amsterdam: Augustus. *Burger, P., en W. Koetsenruijter (ter perse, 2007). Nieuws over loverboys komt uit een klein kaartenbakje. Inhoudsanalyse van berichtgeving (1995-2005). In: idem, (red.): Misdaad in het nieuws. Cijfers en verhalen. Leiden: SNL. *Gorp, B. van (2005). Framing Asiel. Indringers en slachtoffers in de pers. Leuven, Voorburg: Acco. *Hopkins, R. (2006). Ik laat je nooit meer gaan. Het meisje, de vrouw, de handelaar en de agent. Breda: De Geus. *Neuendorf, K.A. (2002). The Content Analysis Guidebook. Thousand Oaks, London, New Delhi: Sage. *Rennen, T. (2000). Journalistiek als kwestie van bronnen. Ontwikkeling en toepassing van een brongeoriënteerde benadering van journalistiek. Delft: Eburon. *Surette, R. (1992). Media, Crime, and Criminal Justice. Images and Realities. Pacific Grove: Brooks/Cole.

Informatie

p.burger@let.leidenuniv.nl of koets@wxs.nl of bij het secretariaat praktijkstudies@let.leidenuniv.nl of 071-5272933

Blackboard/webpagina

Ja.

Ingangseisen

Zie: http://www.mastersinleiden.nl/programmes/ma_nederlandse_taal_en_cultuur.jsp#tab_requirements