Studiegids

nl en

Tutorial Journalistiek en Nieuwe Media in de Verenigde Staten

Vak
2008-2009

Het tweede semester staat in het teken van verdieping en onderzoek. Tutors begeleiden kleine aantallen (1 tot 5) individueel of in subgroepjes ter voorbereiding op hun scripties. In totaal worden er in maanden januari en februari tutorials aangeboden op het gebied van de specialisaties van de kerndocenten. Deze tutorials bieden een verdieping in de theorie en actuele stand van wetenschap op het gebied van Nieuwsselectie en mediahypes, Ontwikkelingen in ict en internetjournalistiek, Stijl van journalistieke producten, Cijfers in de media. De studenten maken zich vraagstellingen en onderzoeksmethodieken eigen. Nemen een literatuurlijst door en kiezen onder begeleiding van de tutors een onderzoeksonderwerp en een stageplaats. Een aanzienlijk deel van de stagetijd staat in het teken van het onderzoek. In de periode maart tot mei doen de studenten een onderzoeksstage (15 ects) bij een redactie of communicatiebureau. Tussen mei en juli schrijven zij een afstudeerscriptie van in totaal 20 punten (inclusief voorbereidingstijd tutorial), een wetenschappelijke verhandeling met theoretische diepgang en actuele casussen en voorbeelden uit de stagepraktijk. Een stageverslag vormt een bijlage van deze scriptie.
Twee studenten van het JNM-programma kunnen gedurende een semester seminars bijwonen en onder begeleiding onderzoek doen aan de Indiana University te Bloomington, Verenigde Staten. Voor het volgen van seminars is Indiana University een bijzondere plaats voor onze studenten, aangezien de journalistenopleiding van deze universiteit tot de top-tien in Amerika behoort, en waarvan het Department of Telecommunications een van de top-opleidingen in de wereld is voor onderzoek naar (nieuwe) media.. Voor de huisvesting zijn voor internationale studenten volledig ingerichte en betaalbare apartmenten op de campus van de universiteit gereserveerd. De begeleiding van het ter plekke uit te voeren onderzoek zal worden verzorgd door JNM-medewerker Mark Deuze.

Tutorial: Managing Journalism and New Media
Docent: Mark Deuze
Tweede lezers: Alexander Pleijter & Rob Punselie
Het debat over de veranderingen in de journalistiek onder invloed van de razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van nieuwe media is bekend. De inhoud van de journalistiek verschuift naar het Web en loopt daarmee achter de consument en adverteerder aan. De literatuur en het onderzoek naar de journalistiek en nieuwe media kijkt daarbij naar nieuwe vormen van nieuwsgaring, naar de ontwikkeling van nieuwe genres en formats, naar de veranderende rol van de professionele journalist in een wereld vol burgerjournalisten. Het zijn spannende tijden!
Het moge duidelijk zijn: er verandert veel in het vak, de veranderingen volgen elkaar snel op, er staat veel op het spel. De vraag is niet alleen wat die veranderingen nu eigenlijk precies inhouden, maar hoe het mediabedrijf in feite is ingericht om aan al dit moois vorm en betekenis te geven. Veel journalisten vertellen ons dat het steeds minder leuk is om op een redactie te werken. Jonge journalisten fladderen van contract naar tijdelijke aanstelling, van project naar team, van opdrachtgever naar opdrachtgever. Arbeidsonzekerheid, werkfrustratie en algemene onrust zijn troef. De uitdagingen aan eigentijds media management zijn gigantisch.
Dit onderzoeksproject inventariseert de discussie rondom journalistiek en nieuwe media op het gebied van management, en probeert daarbij uitsluitsel te geven over best and worst practices in de media in de Verenigde Staten en Nederland. Dit betekent dat het onderzoek zal bestaan uit drie delen: een uitgebreid literatuuronderzoek, een case study van een Amerikaans nieuwsbedrijf, en een vergelijkbare casus van een Nederlands medium. Studenten kunnen een deel van hun onderzoek in Amerika doen. Voor bedrijfscontacten zal de tutor garant staan.
Opmerking: dit project wordt voor een belangrijk deel uitgevoerd in de Verenigde Staten. De voertaal is Engels, de rapportage is (naar keuze) tweetalig (Nederlands en Engels).

Literatuur

Literatuur (selectie)

*Ris, Annet (2005). Managing media companies: harnessing creative value. Wiley. *Cottle, Simon (2003). Media organisation and production. Sage. *Deuze, Mark (2007). Media work. Polity Press. *Deuze, Mark (2004). Wat is journalistiek? Het Spinhuis. *Gade, Peter (2004) Newspapers and organizational development: management and journalist perceptions of newsroom cultural change. Journalism Monographs 6. *Jenkins, Henry (2006). Convergence culture. MIT Press. *Killebrew, K. (2004). Managing media convergence: pathways to journalistic cooperation. Blackwell. *Quinn, Stephen (2005). Convergence journalism. Peter Lang.Williams, Vicky (2007). All eyes forward. American Press Insititute.

Informatie

j.c.de.jong@let.leidenuniv.nl of bij het secretariaat praktijkstudies@let.leidenuniv.nl of 071-5272933.

Blackboard/webpagina

Ja.

Ingangseisen

Zie: http://www.mastersinleiden.nl/programmes/ma_nederlandse_taal_en_cultuur.jsp#tab_requirements