In dit college worden de basisbeginselen van de historische taalwetenschap uitgelegd. Daarna wordt een kritische evaluatie gemaakt van de manier waarop de gegevens uit de historische taalwetenschap gekoppeld zijn en kunnen worden aan historische gegevens. Er zal voornamelijk (maar niet uitsluitend) worden gewerkt vanuit casus in Afrika.
Rooster
Dinsdag 9-11h
Onderwijsvorm
Werkcollege
A la Carte- en Contractonderwijs
Mits voldoende taalkundige voorkennis aanwezig is.
Belangstellenden die deze cursus in het kader van A la carte willen volgen (zonder tentamen), vinden hier meer informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.
Belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), vinden hier meer informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.
Leerdoelen
Door deze cursus krijgt de student ervaring met en inzicht in
- de historisch-vergelijkende methode binnen de taalwetenschap
- de historische kant van contactlinguistiek
- de koppeling tussen taalkundige en historische gegevens
Een belangrijk doel van het college is om de studenten door het kritisch lezen van literatuur die taalgeschiedenis en geschiedenis aan elkaar probeert te koppelen zelf te laten nadenken over de mogelijkheden en onmogelijkheden van een dergelijke koppeling
Literatuur
Wordt tijdens het college bekendgemaakt
Toetsing
Schriftelijk tentamen
Informatie
Bij de docent, m.g.kossmann@hum.leidenuniv.nl
Overzicht
- Taal als onderdeel van de maatschappij; basisbeginselen van de sociolinguistiek, het probleem taalgemeenschap [1x]
- De methodes van reconstructie van talen: klankverschuivingen en analogie [2x]
- De methodes van classificatie en subclassificatie: stamboomtheorie, golf-theorie & hoe zij met elkaar samenhangen [1x]
- Lexicostatistiek en glottochronologie [1x]
- Taalverandering door taalcontact: ontlening, creolisering, taalmenging [3x]
- Taal en geschiedenis: Wörter und Sachen [1x]
- Taal en geschiedenis: Toponymie [1x]
- Taal, genetica en geschiedenis: een ongemakkelijke combinatie [1x]
- Taal en geschiedenis: Het hoe (niet) en waarom (niet) [1x]