Oefeningen gericht op het bevorderen van de spreek- en schrijfvaardigheid aan de hand van het leerboek (zie Literatuur). In dit college staan de gesproken productie en communicatie over en weer van de studenten centraal, d.m.v. het formuleren van de vragen en de adequate reactie erop, herhalings- en vervangingsopdrachten in modeldialogen, rollenspel enz., terwijl de schrijfoefeningen als huiswerk meegegeven worden, waarna het door docent nagekeken en besproken wordt. Het gaat bij dit college zowel om de kennis van de grammaticale regels als de praktische toepassing ervan.
Rooster
Donderdag van 15:00u. tot 17:00u.
zie ook: rooster
Onderwijsvorm
werkcollege
Leerdoelen
- Volledige (morfologische) beheersing van het Koreaanse alfabet (Han’gul). – Het stellen van zeer korte, geïsoleerde vragen en beantwoorden daarvan m.b.t. persoonlijke gegevens en bekende onderwerpen. – Het uitvoeren van zeer eenvoudige interacties in een laag gesprektempo, m.b.t. directe behoefte of zeer vertrouwde onderwerpen. – Het gebruiken van een beperkt aantal concrete alledaagse uitdrukkingen m.b.t. eigen leef- en studieomgeving. – Het schrijven van een korte, eenvoudige formulering zoals notitie, briefkaartje, adressering van een brief, invullen van een formulier etc.
Doorbraakfase van Basisgebruiker: CEFR niveau: A1
Literatuur
Y.M. Cho, H.S. Lee. e.a.: Integrated Korean, Beginning 1, Textbook & Workbook, Honolulu 2000. Er worden ‘Task & Function’ uit het Textbook, en ‘Speaking’ uit het Workbook behandeld.
Toetsing
Een combinatie van volgende toetsvormen: – 2-wekelijkse schriftelijke toets over de kennis over de behandelde woorden en uitdrukkingen per les (10% van het eindcijfer). – 2-wekelijkse schriftelijke “take-home”-opdracht per les (10% van het eindcijfer). – schriftelijk tentamen met korte open (invul)vragen. (20% van het eindcijfer). – mondeling tentamen van behandelde leerstof, gevolgd door een kort vrij gesprek dat gerefereerd wordt aan de actieve spreekvaardigheid (60 % van het eindcijfer).
De laatste twee toetsvormen geschieden tijdens het tentamen dat na afloop van reeks colleges op individuele basis gemaakt is.
Informatie
Docent: m.s.chi@hum.leidenuniv.nl, of kamernr. 105 op het Arsenaal. (spreekuur: 13:00-14:00u, donderdag)
Ook als keuzevak te volgen, maar alléén in combinatie met Integrated Korean: Lezen en Vertalen (en, indien gewenst, ook met Integrated Korean: Luistervaardigheid).
Aanmeld- en inschrijfprocedure colleges en tentamens: www.hum.leidenuniv.nl/koreaans/studenten/aanmeldingsprocedure.jsp
Blackboard/webpagina
nvt