Studiegids

nl en

Modern christendom I

Vak
2008-2009

Dit college bestaat uit twee delen van elk zes colleges: in het eerste deel (A) staat het wereldchristendom centraal, in het tweede deel (B) het westers christendom. In het eerste deel (A) wordt aan de hand van recent-verschenen wetenschappelijke een aantal thema’s uit de recente geschiedenis van het wereldwijde christendom behandeld, dit najaar in het bijzonder aan de hand van de geschiedenis van het christendom in Azi?De verspreiding van het christendom als gevolg van missie/zending, nieuwe bewegingen als pinksterkerken en onafhankelijke kerken, christendom in relatie tot kolonialisme en post-kolonialisme, relaties tussen de verschillende denominaties, en de relaties met andere godsdiensten komen daarbij in ieder geval aan de orde.
Het tweede deel (B) biedt allereerst een algemene introductie tot de geschiedenis van het moderne christendom in het Westen in de 17e en 18e eeuw, met nadruk op de impact van de filosofie van Descartes, Spinoza, Hobbes en andere vooraanstaande denkers op theologie en kerk; en in de tweede plaats een nadere kennismaking met de geschiedenis van de vroomheid in de 17e en 18e eeuw. Bijzondere aandacht zal worden gegeven aan stromingen als het pi?sme en de Nadere Reformatie, de opwekkingsbewegingen in Engeland en Noord-Amerika, het ontstaan van conventikels e.d.

Doelstelling

*Studenten zijn na afronding van deel A bekend met de belangrijkste verschijningsvormen van het wereldwijde christendom (orthodox, roomskatholiek, protestants en pentecostaal), in hun onderlinge relaties en tegen de achtergrond van historische ontwikkelingen (in het bijzonder globalisering en kolonialisme) en de hedendaagse, veelal interreligieuze, context; daarnaast ze kennen de belangrijkste bronnen op dit vakgebied. *Na afronding van deel B zijn zij bekend met belangrijke stromingen en hun vertegenwoordigers uit de geschiedenis van het moderne christendom in Europa en Noord-Amerika tussen 1650 en 2000. Tevens hebben zij kennis gemaakt met enkele fundamentele thema\‘s uit deze periode. Zij zijn in staat om deze thema\‘s in een bredere culturele en sociale context te plaatsen. Zij hebben geleerd om bronnen en secundaire literatuur kritisch te analyseren.

Onderwijsvorm

Het eerste deel van het college (A) is een interactief hoorcollege op basis van gezamenlijk voorbereide teksten. Dit deel wordt afgesloten met een schriftelijk tentamen. Het tweede deel van het college (B) wordt getoetst door het houden van een presentatie over een te schrijven paper.

Toetsing

Tentamen, presentatie en werkstuk.

Literatuur

Deel A: Nader op te geven
Deel B: Gerald R. Cragg, The Church and the Age of Reason 1648-1789 (The Pelican History of the Church vol. 4), Penguin Books, 1972 of latere druk (aanschaf verplicht)

Toelating

Afgerond college Christendom in de middeleeuwen en reformatie of Geschiedenis van het christendom (propedeuse) moet zijn afgerond.

Opmerkingen

*Het eerste deel (A) van het college maakt ook deel uit van het college Modern wereldchristendom, Azië (zie **). Voor de studenten die beide colleges in één semester (moeten) volgen, wordt een vervangende opdracht voor het eerste deel opgegeven. *Het college kan samen met de eerstejaarscursus Geschiedenis van het christendom, het college Modern Wereldchristendom, ihb in Afrika (najaar 2009) en het college Rituelen en symbolen van het christendom (ieder voorjaar) deel uitmaken van een bachelorkeuzevak ‘Wereldchristendom’. Het tweede deel (B) van het college kan eveneens deel uitmaken van het bachelorkeuzevak Modern christendom (zie verder onder bachelorkeuzevakken) Ook kunnen de delen A en B onderdeel vormen van een minor Geschiedenis van het christendom.