Goed kijken en vooral analytisch en kritisch kijken is een noodzakelijke academische vaardigheid voor de kunsthistoricus. Voor het op wetenschappelijke wijze verslag doen van de resultaten van een visuele analyse is het van belang de terminologie goed te kunnen toepassen en kennis te hebben van eigenschappen van licht en kleur, de psychologie van de waarneming, representatie- en ordeningsystemen, materialen en technieken, etc. Aangezien de verschillende disciplines eigen terminologie?hanteren en zich onderscheiden naar gebruikte materialen en technieken zal in deze werkgroep aandacht worden besteed aan beeldanalyses van gebouwen en interieurs, ruimtelijke objecten uit de kunstnijverheid en beeldhouwkunst, en aan tweedimensionale kunstwerken, zoals schilderijen, prenten en foto’s.
Rooster
Onderwijsvorm
Werkcolleges. Er geldt aanwezigheidsplicht (zie Onderwijs- en ExamenReglement [OER])
Leerdoelen
De student krijgt inzicht in de voorwaarden waaronder visuele kennis van kunsthistorische objecten tot stand kan komen en leert systematisch en kritisch zulke objecten analyseren en daar verslag over te doen.
Literatuur
* enkele readers: verkrijgbaar bij het Studiepunt Letteren
Toetsing
3 beeldanalyses en een klein tentamen
Informatie
Dr. H.F. Westgeest (coördinator)
h.f.westgeest@let.leidenuniv.nl
Overzicht
Voltijd: eerste studiejaar, tweede semester, blok 3
Deeltijd: eerste studiejaar, tweede semester, blok 4.