Studiegids

nl en

P-werkgroep III: Schrijven

Vak
2008-2009

Anders dan in de hoorcolleges waar het vooral gaat om het verwerven van kennis, gaat het in de Propedeusewerkgroepen om het aanleren van vaardigheden.
De eerste stap op weg naar het doen van zelfstandig kunsthistorisch onderzoek doen wordt gezet in Propedeusewerkgroep III: Schrijven.
Het is een testcase of de student geschikt is voor het kunsthistorische werk: onderzoek doen en erover vertellen en schrijven.

Rooster

Collegerooster

Onderwijsvorm

Werkcollege. Er geldt voor de werkcolleges aanwezigheidsplicht (zie Onderwijs- en ExamenReglement [OER])

Leerdoelen

Kennis en inzicht in het zelfstandig werken met het kunsthistorisch apparaat, zoals bibliotheek, foto- en diacollecties, archieven, geautomatiseerde informatiesystemen en andere relevante documentatiemiddelen (bibliografieën, lexica, enz.). De student leert een eenvoudige onderzoeksvraag te formuleren en onder supervisie een klein kunsthistorisch onderzoek op te zetten en daarvan mondeling en schriftelijk verslag te doen en dat te verdedigen.

Literatuur

  • Syllabus Propedeusewerkgroep III: Schrijven (kan via Blackboard worden gedownload).

  • J. Becker, Boekenwijsheid, Leiden (Primavera Pers) 1997 (verkrijgbaar bij de docent).

Toetsing

Mondelinge en schriftelijke presentaties, leidend tot een referaat en een werkstuk, die beide beoordeeld worden.

Informatie

Dr. H.M.H. van de Schoor: h.m.h.van.de.schoor@hum.leidenuniv.nl
l

Overzicht

Een overzicht van de activiteiten en de te behandelen stof per bijeenkomst en de uit te voeren opdrachten wordt aan het begin van de cursus uitgedeeld en op Blackboard gezet.
De literatuur wordt doorgenomen in de werkgroepbijeenkomsten. Per week wordt aangegeven wat van tevoren bestudeerd dient te worden.
Van de diverse werkstukken worden tegen het einde van de cursus samenvattingen op Blackboard gezet, ter voorbereiding van de referaten.