“Gevraagd: uitstekende presentatievaardigheden.” Voor de meeste banen op academisch niveau wordt verwacht dat kandidaten hun ideeën duidelijk en overtuigend kunnen presenteren. Dit college stelt studenten in staat zich in deze retorische vaardigheden verder te bekwamen. Ze houden uiteenlopende presentaties (informatief en betogend), die op video worden vastgelegd en uitgebreid geëvalueerd. Ook leren studenten hun presentaties te ondersteunen met PowerPoint. Tegelijk maken ze kennis met advies- en onderzoeksliteratuur over presenteren en doen ze onderzoek naar een presentatieadvies van eigen keuze.
Rooster
1e semester, blok 1 en 2, vrij. in 3 groepen, 9-11 uur, 13-15 uur, 15-17 uur
Onderwijsvorm
werkgroep
Leerdoelen
Na afronding van het college hebben studenten kennis van en inzicht in:
de (klassiek –retorische) theorie over het houden van een effectieve voordracht;
moderne advies- en onderzoeksliteratuur over presenteren;
het effect van onder andere structuur en stijlmiddelen op het publiek
en daarmee samenhangende vaardigheden op gebied van:
het houden van een effectieve mondelinge presentatie (informatief en betogend);
het werken met PowerPoint;
het doen van literatuuronderzoek naar presentatieadviezen en hier (zowel schriftelijk als mondeling) verslag van uitbrengen
Literatuur
J. Kuenen en M. Klop: Syllabus Effectief Presenteren. Leiden, 2008 (herziene uitgave); verkrijgbaar bij het Studiepunt
Aanvullende artikelen (te kopiëren)
Onderzoeksartikelen voor het eigen literatuuronderzoek.
Toetsing
Twee presentaties, reflectieopdrachten, een kleine eindnota en de inzet tijdens college.
Informatie
Drs. Drs. Marloes Klop
P.N. van Eyckhof 1, gebouw 1167, kamer 206b
Tel. 071-5272138
E-mail: M.I.Klop@hum.leidenuniv.nl
Of bij Dr. Jaap de Jong
P.N. van Eyckhof 1, gebouw 1167, kamer 205b
Tel. 071-5272137
E-mail: j.c.de.jong@hum.leidenuniv.nl
Blackboard/webpagina
Bij deze cursus wordt gebruik gemaakt van Blackboard voor het ter beschikking stellen van materiaal, zoals hand-outs, opdrachten en de bespreking van gemaakte opdrachten. Ook plaatsen studenten de spreekschema’s van hun referaten en de evaluatie van reeds gehouden referaten op Blackboard.
De module is aangevuld met extra digitaal beeldmateriaal van reeds gehouden referaten, theorie met betrekking tot presentatietechnieken (presentatieadviezen en wetenschappelijke (onderzoeks)artikelen over presenteren) en met verwijzingen naar internetsites waarop informatie over presenteren / speeches te vinden is. Daarnaast is op Blackboard ook een vraagbaak Presenteren gepubliceerd, waarin de meest gestelde vragen van studenten worden beantwoord.
Overzicht
Een uitgebreid, gedetailleerd overzicht van wat elke bijeenkomst behandeld wordt, wordt aan het begin van de collegereeks ter beschikking gesteld.