Vanaf het moment dat prenten op de markt verschenen is er een wisselwerking tussen de prentkunst en de schilderkunst. Dankzij prenten konden kunstenaars kennis maken met interessante compositie schema’s en iconografische vernieuwingen die anders buiten hun blikveld waren gebleven. Aan de andere kant heeft de prentkunst voor een groot deel zijn populariteit te danken aan de schilderkunst. In dit werkcollege zullen wij proberen die wisselwerking in kaart te brengen aan de hand van materiaal dat in de collecties van het Prentenkabinet aanwezig is.
Rooster
Onderwijsvorm
Werkcollege. Er geldt voor de werkcolleges een aanwezigheidsplicht (zie Onderwijs- en Examen reglement [OER]).
Leerdoelen
In vervolg op het werkgroeponderwijs van het eerste jaar wordt een verdere basis gelegd voor het verrichten van kunsthistorisch onderzoek waarvan de student in de vorm van een heldere en goed opgebouwde mondelinge en schriftelijke presentatie verslag doet. Er wordt gewerkt met kunsthistorische vakliteratuur en de vergelijkende analyse van artefacten. De student leert deze bronnen te analyseren en een oordeel te geven over de kwaliteit en de betrouwbaarheid. Het leren beheersen van discussievaardigheden.
Literatuur
Gedurende de colleges zullen leeswijzers worden uitgereikt. Een of twee verplichte excursies zullen deel uitmaken van het werkcollege
Toetsing
Actieve mondelinge participatie en werkstuk
(Paper 2500 woorden, 5-6 blz., 140 blz.)
Informatie
Drs. N.L. Bartelings N.L.Bartelings@hum.leidenuniv.nl
Aangezien de colleges plaatshebben in het Prentenkabinet is er een beperkte inschrijving van 20 studenten.