De cursussen Basisbegrippen (BA-1), Kunstwetenschap I en II (BA-2) en Onderzoeksperspectieven (BA-33) vormen samen de methodisch-theoretische lijn door de hele bacheloropleiding heen. De drie boeken die in het eerste jaar worden aangeschaft, worden gedurende alle BA-jaren in deze vakken gebruikt.
In Kunstwetenschap I en II staat het denken over kunstgeschiedenis en de beoefening ervan in het heden en verleden centraal. Deze kennis is essentieel om verantwoord de kunsthistorische vakliteratuur te begrijpen en te kunnen gebruiken. Een kunsthistoricus moet kunnen doorzien welke uitgangspunten en doelstellingen een vakgenoot gehanteerd heeft bij zijn onderzoek. Hij moet ook in staat om zijn om eigen methodische standpunt te bepalen en aan anderen duidelijk te maken, bij ieder onderzoek opnieuw, en dat van anderen te doorzien. Het eerste semester is gericht op de kunstfilosofie/esthetica, het tweede semester op de beproefde en actuele benaderingen van de kunsthistorische wetenschap.
Programma
1. Agenda (Verleden/heden; hier/ginds; hij/zij) (EG)
Heden -Verleden
2. Verzamelaars, kenners, documentalisten (EG)
3. Stijlgeschiedenis (CvE)
4. Iconografie, iconologie (EG)
Hij – Zij
5. Retorica (CvE)
6. Hermeneutiek en semiotiek (KZ)
7. Sociale kunstgeschiedenis (KZ)
8. Genderstudies (KZ)
Hier – Ginds
9. Classicisme als grammatica van onderzoek (CvE)
10. Nationale en regionale kunstgeschiedschrijving (EG)
11. Typologie en architectuuriconologie (CvE)
12. World art studies (KZ)
Rooster
Onderwijsvorm
Hoor-/responsiecollege
A la Carte- en Contractonderwijs
Belangstellenden die deze cursus in het kader van A la carte onderwijs willen volgen (zonder tentamen), vinden hier meer informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.
Belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), vinden hier meer informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.
Leerdoelen
Kennis van en inzicht in de historiografie en de beproefde en actuele benaderingen van de kunsthistorische wetenschap. Het kunnen bepalen van het eigen methodische standpunt en dat van andere kunnen doorzien en plaatsen.
Literatuur
Delen uit: – Adrian Forty, Words and Buildings, London (Thames & Hudson) 2000 (isbn 0 500 28470 9) – Robert S. Nelson and Richard Shiff (eds.), Critical Terms for Art History, second edition, Chicago/London (University of Chicago Press), 2003 (1996) (isbn 0 226 57168 8) – Donald Preziosi (ed.), The Art of Art History: A Critical Anthology, London (Thames & Hudson), 1998 (isbn 0 19 284242 0)
Toetsing
Schriftelijk tentamen met essayvragen
Informatie
Prof.dr. C.J.M.Zijlmans (coördinator) c.j.m.zijlmans@hum.leidenuniv.nl
Overzicht
De studenten dienen telkens van tevoren de stof te bestuderen die door de docenten is opgegeven.