Vaak is het lastig om aan te geven wat er mis is met een bepaald argument. Wanneer en waarom is een argument goed of slecht, ofwel deugdelijk of ondeugdelijk? In de loop der tijd zijn er uiteenlopende visies ontwikkeld als antwoord op deze vraag, die soms tot heftige discussies leiden onder argumentatietheoretici. In dit college zullen we een aantal visies en discussies bespreken aan de hand van belangrijke thema’s in de argumentatietheorie. Die thema’s zijn: 1. logica, 2. retorica & dialectica, 3. verzwegen argumenten en argumentatieschema’s, 4. drogredenen, 5. argumentatievelden.
Rooster
1e semester, blok 1 en 2, donderdag 13-15 uur
Onderwijsvorm
werkcollege
A la Carte- en Contractonderwijs
Belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), vinden hier meer informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.
Dit college is niet beschikbaar voor A la carte onderwijs.
Leerdoelen
Kennis hebben van aandachtsgebieden en benaderingen binnen de argumentatietheorie en in staat zijn tot kritische reflectie over de bruikbaarheid ervan.
Een heldere gedachtegang over een theoretisch vraagstuk op gebied van argumentatietheorie schriftelijk kunnen presenteren.
Het vergroten van de vaardigheid om mondeling en schriftelijk verslag te doen van eigen en andermans onderzoek en effectief daarover te discussiëren.
Literatuur
Voor het eerste college dient hoofdstuk 1 van Handboek Argumentatietheorie te worden bestudeerd: F. H. van Eemeren, R. Grootendorst en F. Snoeck Henkemans, Handboek argumentatietheorie. Historische achtergronden en hedendaagse ontwikkelingen. Groningen: Martinus Nijhoff, 1997.
De overige literatuur wordt op Blackboard bekendgemaakt.
Toetsing
Opdrachten en tentamen
Informatie
Bij de docenten: t.van.haaften@hum.leidenuniv.nl of h.jansen@hum.leidenuniv.nl.
Blackboard/webpagina
ja
Overzicht
Een overzicht van de belangrijkste bijdragen aan de argumentatietheorie aan de hand van de hierboven genoemde thema’s.