In deze onderzoeksgroep wordt een onderzoeksobject gekozen binnen het gebied van de tweedetaalverwerving, waarbij de studenten een actieve rol spelen bij de precieze formulering van de onderzoeksvraag en de uitwerking van die vraag in een in korte tijd uit te voeren experimenteel onderzoek. Centraal zal staan de invloed van de moedertaal (T1) op de verwerving van een bepaald aspect van het Nederlands als tweede taal (NT2), waarbij prosodie een centrale rol speelt (woordklemtoon, zinsaccent, intonatie). Een mogelijke onderzoeksvraag is de volgende: hoe erg is foutgeplaatste klemtoon of accent voor de perceptie van het Nederlands als tweede taal?
Toegangseis
Afgeronde BA met taalkundespecialisatie, basiskennis van tweedetaalverwerving
Rooster
donderdag 15.15-17.00 uur
Zie ook het rooster van de opleiding Dutch Studies.
Onderwijsvorm
Werkcollege
Leerdoelen
Het verwerven van kennis op het gebied van de verwerving van het Nederlands als tweede taal
De deelnemers krijgen inzicht in de problematiek van opzet en uitvoering van onderzoek naar tweedetaalverwerving
Training van de vaardigheid in het doen van verslag van wetenschappelijk onderzoek
Literatuur
Wordt aan het begin van de cursus bekendgemaakt.
Toetsing
– referaat, mondelinge presentatie (20%)
– werkstuk (80%)
Informatie
Bij J.Caspers@let.leidenuniv.nl
Aanmelden: Verplicht via U-twist (ook voor reguliere studenten Nederlandkunde)