De terugkeer van Odysseus naar Ithaca wordt in de literatuurgeschiedenis na Homerus steeds opnieuw gethematiseerd. Ook in de Duitstalige literatuur van de 20e eeuw is dat het geval. In dit college wordt een aantal van die teksten besproken, waarbij ze tevens gerelateerd worden aan een aantal voorbeelden uit de niet Duitstalige westerse literatuur. Er zal worden gezorgd voor een spreiding over de genres. Voor de analyse wordt gebruik gemaakt van een intertextualiteitstheoretisch instrumentarium, dat op die manier op zijn bruikbaarheid zal worden getest. Vanzelfsprekend wordt daarnaast met de gebruikelijke literatuurwetenschappelijke analysemiddelen gewerkt.
Rooster
1e semester, blok 2, dinsdag 15-16 uur hoorcollege, woensdag 13-15 uur werkcollege
Onderwijsvorm
hoor-/werkcollege
Leerdoelen
Studenten krijgen inzicht in en verwerven kennis van de voor dit thema relevante verschijnselen en ontwikkelingen in de Duitstalige literatuur en hun internationale context; studenten krijgen inzicht in en verwerven kennis van de voor de analyse van teksten uit verschillende genres relevante literatuurhistorische en cultuurtheoretische aspecten; studenten verwerven kennis van intertextualiteitstheorieën; studenten zijn in staat hun verworven kennis en inzicht bij de concrete tekstanalyse in te zetten en relevante vraagstellingen te ontwikkelen.
Literatuur
- Jörg Helbig: Intertextualität und Markierung. Heidelberg 1997; – Homer: Odyssee [N.B. eine Ausgabe der Übersetzung von Johann Voß oder Anton Weiher mit nummerierten Versen muss den Teilnehmern während der Sitzungen zur Verfügung stehen]. – Verdere literatuur wordt ter beschikking gesteld
Toetsing
Referaat (20%) en werkstuk (80%). Bovendien wordt actieve deelname aan het college van de student verwacht.
Informatie
Blackboard/webpagina
ja
Overzicht
Tekstanalyse; intertextualiteit; interpretatie; genre; cultuurtheorie; identiteit; Duitsland; esthetiek; literatuurgeschiedenis; gender
Opmerkingen
Hoorcollege:
Het wekelijks hoorcollege geeft voor Ma- en Ba-studenten gemeenschappelijk een inleiding in het thema dat voor die week op het programma staat. Daarbij wordt verondersteld dat de studenten die voor die week opgegeven literatuur hebben bestudeerd.