Studiegids

nl en

Onderzoeksperspectieven: Beeldende kunst

Vak
2008-2009

Onderzoeksperspectieven: de kunst van de kunstgeschiedenis
In dit responsie/hoor/werkcollege maken de studenten nader kennis met onderzoeksperspectieven, die relevant en actueel zijn in de bestudering van de visuele kunsten van verleden en heden, en diepen deze verder uit aan de hand van discussies die in de kunstgeschiedenis worden gevoerd. Het boek ‘The Art of Art History’ dat als uitgangspunt dient, is opgebouwd rondom belangrijke debatten over kwesties vari?nd van esthetica en stijl tot modernisme en post(post)-moderne idee? De discussies in dit boek worden aangevuld en gecontrasteerd met een aantal belangrijke teksten uit de kunstgeschiedschrijving. Het doel is de studenten een kritische houding aan te leren ten aanzien van de eigen en van andermans beoefening van de kunstgeschiedenis en te komen tot een zelfstandige visie op (de beoefening van) het vak.

Rooster

Collegerooster

Onderwijsvorm

Responsie/hoorcollege

Leerdoelen

Vanuit de tijdens zijn studie opgebouwde brede inhoudelijke vakkennis ontwikkelt de student zich tijdens deze reeks colleges verder tot een zelfstandig wetenschappelijke onderzoeker, die kritische vragen kan stellen, zelfstandig een onderzoek op kan zetten en de resultaten hiervan helder en beargumenteerd uiteen kan zetten en verdedigen. Doelstelling: de student verwerft inzicht in onderzoeksperspectieven en theorieën die kenmerkend zijn voor de bestudering van de visuele kunsten, leert erop (kritisch) te reflecteren en ze in relatie te brengen met zijn/haar eigen onderzoek.

Literatuur

Donald Preziosi (Ed.), The Art of Art History: A Critical Anthology, Oxford: Oxford University Press 1998 isbn 0-19-284242-0, met aanvullende teksten.

Toetsing

Schriftelijk werkstuk in de vorm van een take-home opdracht

Informatie

Prof.dr. C.J.M.Zijlmans c.j.m.zijlmans@hum.leidenuniv.nl
Dr. E. Grasman e.grasman@hum.leidenuniv.nl

Overzicht

De studenten dienen telkens van tevoren de stof goed te bestuderen die door de docenten is opgegeven, zij bereiden korte presentaties voor en nemen actief deel aan de discussies.

Voltijd: derde studiejaar, eerste semester
Deeltijd: vierde studiejaar, eerste semester
Per bijeenkomst wordt het onderwerp door een van de docenten ingeleid; vervolgens wordt een tekst uit Preziosi e/o een van de aanvullende teksten besproken aan de hand van een opdracht. De groep wordt in tweeën gedeeld en om de beurt moeten de groepen argumenten vóór dan wel tegen een bepaalde benadering voorbereiden en in de discussie inbrengen.

Programma

College Datum Onderwerp Docent

  1. 11/9 Historiografische schets EG/KZ
    1. 18/9 Winckelmann en Baxandall EG/KZ
      Lezen: Winckelmann in Preziosi, pp.31-39 & Baxandall pp. 52-61
    2. 25/9 Gombrich (blackboard) versus Hegel EG/KZ
      Lezen: Gombrich, In Search of Cultural History, Oxford: Clarendon Press 1967 en
      Hegel in Preziosi, pp. 97-106
    3. 9/10 Schapiro en Gombrich over stijl EG
      Lezen: Schapiro in Preziosi, pp. 143-149 en Gombrich pp. 150-163
    4. 16/10 Warburg EG
      Lezen: Warburg over Pueblo-indianen in Preziosi, pp. 177-206
      studieweek
    5. 30/10 Panofsky: Arcadia en Arnolfini (blackboard) EG
      Lezen: Panofsky, ‚Et in Arcadia’, in Preziosi, pp. 257-262 en zijn Arnolfini artikel
    6. 6/11 Gastcollege Dr. Gerard Visser over Heidegger GV
      Lezen: Martin Heidegger, ‘The Origin of the Work of Art’, in Preziosi, pp. 413-431
      Zie ook: Martin Heidegger, De oorsprong van het kunstwerk, Amsterdam: Boom 2002 (1996) en ‘Martin Heidegger – De kunst op zoek naar haar vergeten wezen’, Hoofdstuk 5 in: Frank Vande Veire, Als in een donkere spiegel. De kunst in de moderne filosofie, Amsterdam: SUN, 2002, pp. 149-170
    7. 13/11 College semiotiek (incl. Bal, Bryson) KZ
      Lezen: Bal/Bryson in Preziosi, pp. 242-256
    8. 20/11 Salomon en Jones KZ
      Lezen: Salomon in Preziosi, pp. 344-355 en Jones pp. 383-393
    9. 27/11 College Huyssen, Mapping Postmodern KZ
      Lezen: Huyssen, in Preziosi, pp. 329-337
    10. 4/12 Terugblik EG/KZ