In Nederland zijn nog heel wat kleinere, nauwelijk bekende collecties Oosterse keramiek, herinneringen aan de 17e en 18e eeuw toen Chinees en Japans porselein de glorie van menig Nederlands huishouden uitmaakte.
Deze werkgroep zal zich bezig houden met het inventariseren van zo’n museale collectie. Na een aantal colleges over de stylistische kenmerken van 17e- en 18e eeuws export porselein uit China en Japan en hun historische context wordt aandacht gegeven aan de manier waarop in musea porselein wordt ge?entariseerd. Dan volgt de praktijk in een museumdepot, waarbij de stukken ook ‘in het echt’ bekeken, beschreven en gefotografeerd worden. Uit eerdere, soortgelijke werkgroepen blijkt dat het hanteren van museaal porselein een bijzondere ervaring voor menigeen is. Daarnaast zijn de verzamelde gegevens zeer welkom voor het desbetreffende museum als update, of zelfs als eerste registratie van een deelcollectie.
Rooster
Roosters 2008-2009
Onderwijsvorm
Werkcollege. Er geldt voor de werkcolleges een aanwezigheidsplicht (zie Onderwijs- en Examen reglement [OER]).
Leerdoelen
In vervolg op het werkgroeponderwijs van het eerste jaar wordt een verdere basis gelegd voor het verrichten van kunsthistorisch onderzoek waarvan de student in de vorm van een heldere en goed opgebouwde mondelinge en schriftelijke presentatie verslag doet. Er wordt gewerkt met kunsthistorische vakliteratuur en de vergelijkende analyse van artefacten. De student leert deze bronnen te analyseren en een oordeel te geven over de kwaliteit en de betrouwbaarheid. Het leren beheersen van discussievaardigheden.
Literatuur
Nader te bepalen
Toetsing
Actieve mondelinge participatie en werkstuk
(Paper 2500 woorden, 5-6 blz., literatuur 180 blz.)
Informatie
Prof.dr. C.J.A. Jörg
<font color="#0000ff">c.jorg@let.leidenuniv.nl</font>