Studiegids

nl en

[Actieve] taalbeheersing: Conversatie/Luistervaardigheid, Kanji (IV), Schrijfvaardigheid

Vak
2008-2009

“Kanji IV” (gehele groep, 1 uur tweewekelijks) & “Ontwikkelen van schrijfvaardigheden” (1/4 groep, 2 uur tweewekelijks) & “Conversatie & luistervaardigheid” (max. 16 studenten, 2+1 uren)
Deze cursus beoogt de vaardigheden van studenten op het gebied van spreken, luisteren, het produceren en herkennen van kanji, en het schrijven van elementaire teksten verder te ontwikkelen. Het doel hierbij is om de kennis van studenten te vergroten t.a.v. communicatieve, interactieve and culturele gebruiken die van belang zijn voor een effectieve communicatie, en om hun vermogen te ontwikkelen om met groter gemak conversaties te voeren en gesproken Japans te begrijpen.
Studenten zullen leren om: deel te nemen aan gesprekken over een breed scala aan onderwerpen, zoals over datgene wat betrekking heeft op hun eigen interesse, en over meer algemene sociale kwesties; in staat te zijn om onderscheid te maken tussen verschillende niveau’s van spreken, en een scala aan uitdrukkingen te gebruiken die voor hen noodzakelijk zijn (bijv. de meest gebruikelijke uitdrukkingen van beleefdheid); in staat zijn om de hoofdzaken te begrijpen van standaardgesprekken over familieaangelegenheden zoals men die tegenkomt op het werk, de studie, bij vrijetijdsbesteding etc.; een begin te maken in het leren begrijpen van authentieke materialen zoals de hoofdpunten van TV-progamma’s of films met behulp van woordenlijsten. In de Kanji-colleges zullen studenten worden getoetst op hun kennis van essenti? kanji karakters die in de teksten van de tekstcolleges voorkomen, alsmede van andere kanji die voor het middenniveau relevant worden geacht.
Door woordenboeken en andere geschreven hulpmiddelen te gebruiken zullen studenten leren om zeer korte, eenvoudige, contextdragende teksten te schrijven over onderwerpen waarmee ze bekend zijn of waar ze zelf in ge?eresseerd zijn, en om korte, eenvoudige persoonlijke brieven of berichten te schrijven (bijv. het beschrijven van eigen ervaringen en indrukken).

Rooster

zie rooster

Onderwijsvorm

  • werkcollege

Literatuur

『会話のにほんご 改訂新版 』CD付(The Japan Times) Sasaki, Mizue & Kadokura, Masami: Japanese through Dialogues for Intermediate Learners, Revised Edition, The Japan Times, 2007. ISBN 978-4-7890-1285-0
2,800 yen

Toetsing

– schriftelijk tentamen/assignments /mini-tests
– mondeling tentamen

Informatie

Bij de docent

Aanmeld- en inschrijfprocedure colleges en tentamens: www.hum.leidenuniv.nl/japans/studenten/aanmeldingsprocedure.jsp

Overzicht

Onderdeel van:
Taalbeheersing II

Beoogd niveau: Middenniveau/JLPT 3-2 (CEF B1.1. daar waar toepasbaar) – cumulatieve vocabulaire (BA1+BA2): ongeveer 4,000 – zinsstructuren/grammatica: JLPT 3-2 – kanji: ongeveer 1000