Studiegids

nl en

Linguïstisch denken

Vak
2008-2009

Linguistiek te kunnen denken, veronderstelt dat je centrale taalwetenschappelijke vragen begrijpt en dat je de totstandkoming en de verandering van theoretische concepten kan achterhalen. Aan deze fundamenten wil de cursus Linguistik denken werken en wel doelgericht met het oog op de taalwetenschappelijke bijdragen uit het Duitse onderzoeksgebied. Het college kan dus worden beschouwd als specifiek germanistische voortzetting van de Inleiding in de taalwetenschap uit het gedeelde onderwijs en als theoretische aanvulling bij het college Gegenwartsdeutsch.

Rooster

2 semester, blok 1 en 2, dinsdag 11-13 uur

Onderwijsvorm

werkcollege

Leerdoelen

Het college gaat uit van kennis van de onderwerpen die in de genoemde taalwetenschappelijke colleges zijn besproken. Aan het einde van het semester beschikken de studenten over een fundamentele kennis van centrale vragen en theoriën die een stempel hebben gedrukt op het beeld van de Duitse taalwetenschap. Op weg naar dit doel vergaren de studenten ervaring in het lezen en ontsluiten van ook complexere taalwetenschappelijke teksten en in het adequate verwerken en presenteren van de gelezen inhouden.

Literatuur

Wordt bekend gemaakt tijdens de eerste bijeenkomst.

Toetsing

– schriftelijk tentamen met enkele essayvragen (100%)
– Referaat, mondelinge presentatie (naast een actieve deelname basisvoorwaarde voor een succesvolle afsluiting)

Informatie

Birgitta Bexten, P.N. van Eyckhof 2 kamer 105 b, 071 – 527 20 88 b.bexten@hum.leidenuniv.nl.

Blackboard/webpagina

Het college maakt gebruik van blackboard als informatiemediumom materiaal van docente en studenten beschikbaar te maken en te bespreken