Studiegids

nl en

Inleiding in de literatuur van het Midden-Oosten

Vak
2008-2009

Het college omvat een inleiding in de gemeenschappelijke genres, stromingen en poëtische vormen van de Arabische, Nieuwperzische en Turkse literaturen, waarin zoveel mogelijk aan de hand van concrete voorbeelden een algemeen overzicht wordt geschetst. Aan de hand van een aantal voorbeelden wordt het klassieke wereldbeeld beschreven. Ook de religieuze literatuur en de rijke islamitische mystieke tradities komen aan bod, waaronder meesterwerken van de dichtermysticus Jalal al-Din Rumi. Hoewel ruime aandacht wordt geschonken aan hofcultuur en de ‘hoge’ literatuur, wordt ook ingegaan op volksliteratuur en de interactie tussen volkse- en hofpoezie. Ook wordt ruime aandacht besteed aan de moderne Europese stromingen zoals realisme, surrealisme, modernisme, etc. en de invloed van de Europese literatuur op de ‘Midden-Oosten’ literatuur. De studenten maken ook kennis met de belangrijke islamitische handschriftencollectie die de universiteit Leiden rijk is.

Werkwijze: Het college bestaat per week uit een gemeenschappelijk college van één uur en een specialistisch college van één uur waarbij de groep gesplitst wordt in studenten Arabisch, Nieuwperzisch en Turks waarbij teksten met vertaling worden bestudeerd uit de eigen specialisatie die aansluiten bij de onderwerpen die in het eerste uur van het college zijn behandeld. Een overzicht van de literatuurgeschiedenis dient zelfstandig te worden bestudeerd.

Rooster

Voor het rooster en latere eventuele wijzigingen klik hier.

Onderwijsvorm

Hoor- en werkcollege met aanwezigheidsplicht. Afwezigheid: maximaal 2x indien voor het verzuim goede redenen kunnen worden aangevoerd.

A la Carte- en Contractonderwijs

Belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), vinden hier meer informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.

Dit college is niet beschikbaar voor A la carte onderwijs.

Leerdoelen

Doel van deze cursus is de studenten een breed inleidend overzicht te geven in de historische ontwikkelingen binnen de Arabische, Nieuwperzische en Turkse literatuur van de 7e eeuw tot heden. Daarnaast wordt inzicht geboden in de verschillende literaire stromingen, genres en vormen, en de wisselwerking tussen de drie literaire tradities. Door het bestuderen van de literaire genres, niet alleen in het eigen specialisme maar juist ook in de andere twee talen, krijgen studenten inzicht in de samenhang en wederzijdse beïnvloeding van de literaturen van de regio. Na afloop van de cursus hebben de studenten tevens een algemeen literair-wetenschappelijk kader en zijn zij bedreven in het omgaan met de bibliotheek op het literaire vakgebied. De cursus wordt ondersteund door middel van Blackboard.

De cursus sluit aan bij een aantal literatuur colleges van Arabisch, zoals de colleges literatuur in het tweede en derde jaar en het college Trends in literary history in de MA/MPHIL fase.

De cursus geeft de studenten Perzisch een basis om de verschillende literatuurcolleges in het tweede en derde jaar te kunnen volgen.

Verdieping vindt voor studenten Turks in het tweede jaar plaats in de cursus Turkse literatuur geschiedenis. In het derde studiejaar wordt in de cursus Literaire Analyse een wetenschappelijke methode voor literatuur analyse aangeleerd en toegepast op teksten in de taal van de hoofdrichting.

Literatuur

Aanschaffen:

  • F.W. Korsten, Lessen in Literatuur. Nijmegen, Uitgeverij Vantilt, tweede herziene druk 2005 (of latere druk)

Aanschaffen (alleen Arabisch):

  • R.,Allen, An Introduction to Arabic Literature, Cambridge, Canbridge University Press, 2005

  • G.J. van Gelder, Een Arabische Tuin, Klassieke Arabische Poezie , Amsterdam/Leuven, Uitgeverij Bulaaq, 2000.

Aanschaffen (alleen Perzisch):

  • J.T.P. de Bruijn, Een Karavaan uit Perzië. Klassieke Perzische poëzie, Amsterdam, Bulaaq, 2002 (of latere druk).

  • Persian Literature, ed. E. Yarshater, Columbia lectures on Iranian Studies: No. 3, Bibliotheca Persica, 1988.

Aanschaffen, cq downloaden (alleen Turks):

  • Çimen Günay, “De Turkse Roman: Een Overzicht“, op website Tulp

UB:

  • B. Flemming en A.H. de Groot, “Turkse literatuur” in: Moderne Encyclopedie van de Wereldliteratuur, deel 9, Weesp, 1984, 389-410.

  • J.T.P. de Bruijn, “Perzische literatuur” in: Moderne Encyclopedie van de Wereldliteratuur , deel 7, Weesp, 1983, 200-09.

Verder Lezen: Werkcollege Nieuw-Perzische literatuur:

  • Aïda in de spiegel en andere gedichten: Ahmad Shamlu, vertaald door Asghar Seyed-Gohrab & Hans de Bruijn, Leidschendam, Quist, 2006.

  • J.T.P. de Bruijn, Persian Sufi Poetry: An Introduction to the Mystical Use of Classical Poems, Richmond, Curzon Press, 1997.

  • Karimi-Hakkak, An Anthology of Modern Persian Poetry, New York, Westview Press (Modern Persian Literature Series No. 1), 1978.

  • Raana aan de vijver: gedichten van Sohrab Sepehri, Vertaald en ingeleid door A.A. Seyed-Gohrab, Leidschendam, Quist, 2007.

  • Saadi, De Rozentuin, vertaald door J.T.P. de Bruijn, Amsterdam, Bulaaq, 1997.

Werkcollege Turkse literatuur

  • Reader, wordt aangeboden om te kopieren tijdens college

  • Kemal Silay, An Anthology of Turkish Literature, Bloomington, Indiana, 1996. (aanschaf aanbevolen, maar moeilijk verkrijgbaar, soms 2e hands op Amazon)

  • Hanneke van der Heijden en Margreet Dorleijn, Moderne Turkse verhalen, Amsterdam, Uitgeverij Atlas, 2005. (aanschaf aanbevolen)

Werkcollege Arabische Literatuur: Reader wordt aangeboden om te kopieren tijdens college

  • A. Vrolijk, De taal der engelen, 1250 jaar klassiek Arabisch proza, Amsterdam/Antwerpen, uitgeverij Contact. (Aanbevolen, maar moeilijk te krijgen. Docent geeft hier tzt nog informatie over via Blackboard))

Toetsing

  • Schriftelijk tentamen met gesloten, open en essay vragen over de op college behandelde stof. Zelfstandig dient bestudeerd te worden: Lessen in Literatuur, de artikelen uit de MEW en aanvullende literatuur behorende bij de brontaal. Studenten stellen een ‘reader’ met verantwoording samen in de literatuur van het eigen vakgebied bestaande uit een eigen selectie uit de canon van 15 auteurs (ca. 30 pagina’s) zowel klassiek als modern. De reader moet voorzien zijn van een inhoudsopgave en bibliografie.

  • Het college Inleiding in de literatuur van het Midden-Oosten heeft de vorm van een werkcollege. Dit houdt in dat deelname aan discussies en een actieve houding vereist zijn. Maximaal mogen met geldige reden 2 bijeenkomsten gemist worden. Participatie aan het college komt ook tot uitdrukking in de beoordeling. Het eindcijfer is samengesteld uit de volgende elementen:
    Reader + actieve deelname (50%)
    Schriftelijk tentamen (50%).
    Wanneer een onvoldoende eindcijfer (2), kan van de student geëist worden dat extra opdrachten ingeleverd moeten worden over de onderwerpen van de gemiste colleges alvorens de student toegang tot de herkansing wordt verleend.

  • Voor contractstudenten of studenten die dit college als keuzevak volgen geldt dezelfde toetsing.

Informatie

Dr. A.A. Seyed-Gohrab; Mw dr. P. de Bruijn; Mw.dr. A.H. van Oostrum

Blackboard/webpagina

Het Blackboard wordt bij deze cursus gebruikt voor het ter beschikking stellen van actuele informatie en studiemateriaal.

Overzicht

Vanaf januari 2009 is een gedetailleerd weekschema beschikbaar op Blackboard.

Opmerkingen

Aanmelden via U-twist.
N.B. Eerstejaars hoofdvakstudenten Arabisch, Nieuwperzisch en Turks worden automatisch aangemeld voor deze cursus.

Toelatingseisen

Geen.