Studiegids

nl en

Onderzoeksvaardigheden in de Criminologie en eindwerkstuk

Vak
2008-2009

Doel van het vak

Dit vak heeft een drieledig doel:

  1. Praktische oefening van onderzoekstechnieken die eerder in het B2-vak ‘Methoden en Technieken van Criminologisch Onderzoek’ zijn behandeld;
    1. het leren opzetten, uitvoeren en rapporteren van een empirisch criminologisch onderzoek; en
    2. het schrijven van de bachelorscriptie over dit onderzoek.

Korte omschrijving van het vak

Onderzoeksvaardigheden in de Criminologie is in verschillende opzichten een bijzonder vak. Het bestaat uit twee delen, een cursorisch deel en een leeronderzoek. Men werkt gedurende het hele semester intensief samen in groepen van ca. 5 studenten aan een leeronderzoek dat uitmondt in de bachelorscriptie. Voor de meeste van de aangeboden onderzoeken geldt bovendien dat men veel (samen met medestudenten) het ‘veld’ in zal gaan in verband met de dataverzameling. Het is daarom van belang dat men gedurende het hele semester zoveel mogelijk beschikbaar is. Het onderzoek (onder begeleiding van een staflid van criminologie of een externe docent) gaat enkele weken na aanvang van het semester van start; in de eerste weken volgt men cursorisch onderwijs.

Dit cursorisch onderwijs bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. het schrijven van een probleemstelling de verslaglegging van een empirisch onderzoek;

  2. vragenlijstconstructie;

  3. interviewtechnieken;

  4. kwalitatieve analyse met behulp het computerprogramma Atlas.

  5. het aanmaken, bewerken en analyseren van kwantitatieve gegevens in SPSS.

Eindkwalificaties (eindtermen van het vak)

De algemene eindterm is dat de student in staat is zelfstandig een empirisch onderzoek te verrichten waarbij verschillende kwantitatieve en/of kwalitatieve onderzoeksmethoden worden gebruikt.

Uitgesplitst naar de verschillende geoefende vaardigheden:

  • De student kan een onderwerp vertalen naar een probleemstelling;

  • De student kan de probleemstelling uitwerken in meetbare concepten en geoperationaliseerde onderzoeksvragen;

  • De student kan een vragenlijst opstellen, onder meer ten behoeve van het afnemen van interviews en interviews plannen, afnemen en hiervan verslag leggen;

  • De student kan (eenvoudige) kwalitatieve analyses uitvoeren met behulp van het computerprogramma Atlas.ti;

  • De student kan kwantitatieve gegevens invoeren en bewerken in het computerprogramma SPSS en hier tevens (eenvoudige) statistische analyses mee uitvoeren;

  • De student kan verzamelde gegevens analyseren met het oog op zowel exploratieve als toetsende doeleinden;

  • De student kan de bevindingen van een onderzoek rapporteren in een onderzoeksverslag.

Coördinator

Naam: Mw. dr. H.L. Kaal
Werkadres: Steenschuur 25, kamer C1.19
Bereikbaarheid: Op afspraak via het secretariaat
Telefoon: (071) 527 85 96
E-mail: criminologie@law.leidenuniv.nl

Departement/afdeling

Departement: Strafrecht & Criminologie
Afdeling: Criminologie
Kamernummer secretariaat: C1.02
Openingstijden: 09.00 – 12.30 (van dinsdag t/m vrijdag)
Telefoon secretariaat: (071) 527 74 62
E-mail: criminologie@law.leidenuniv.nl

Onderwijsvormen

Hoorcolleges

  • Aantal à 2 uur: 2

  • Namen docenten: Stafleden van Criminologie en externe docenten

  • Vereiste voorbereiding door studenten: Studenten dienen de opgegeven literatuur gelezen hebben

Werkgroepen
Geen

Andere onderwijsvorm(en)

  • Omschrijving: Practica (SPSS, vragenlijstconstructie, interviewvaardigheden en Atlas.ti)

  • Aantal à 2 uur: ca. 28 (in blokken van 4 uur)

  • Namen docenten: Stafleden van Criminologie

  • Vereiste voorbereiding door studenten: Studenten dienen de opgegeven literatuur gelezen hebben

Omschrijving: Leeronderzoek

  • Aantal bijeenkomsten: In onderling overleg met de betreffende docent

  • Namen begeleiders: Stafleden van Criminologie en externe docenten
    Vereiste voorbereiding door studenten: Het uitvoeren van de afgesproken onderzoeksactiviteiten

Studiemateriaal

Verplicht studiemateriaal
Literatuur:

  • Verschuren, P.J.M. (2002). De probleemstelling voor een onderzoek. Utrecht: Uitgeverij het Spectrum.

  • De literatuur die is gebruikt bij het B2-vak ‘Methoden en Technieken van Criminologisch onderzoek’.

Werkboek:

  • Wordt aangeboden via Blackboard

Reader:

  • Handleiding SPSS

NB: voor het leeronderzoek zal vanzelfsprekend ook literatuur worden voorgeschreven en zal men zelf aanvullende literatuur verzamelen.

Aanbevolen studiemateriaal

  • Verschuren, P.J.M. & Doorewaard, H. (2005). Het ontwerpen van een onderzoek. Utrecht: Lemma.

  • Oost, H. (2002). Onderzoek rapporteren_. Baarn: HB Uitgevers.

Aanvullend onderwijsmateriaal

  • Via Surfspot kan men SPSS aanschaffen voor de eigen pc, zodat men hiervoor niet afhankelijk is van de pc’s van de universiteit.

  • Het is mogelijk dat men beperkte kosten moet maken voor bijv. voor materiaal of reizen bij de uitvoering van het leeronderzoek.

Toetsing

Toetsvorm(en)

  • Tussentijdse opdrachten (behorende bij het cursorisch deel)

  • Bachelorscriptie

Het eindcijfer van de student is een gewogen gemiddelde van de individuele tussentijdse opdrachten en individuele beoordeling door de begeleider van het onderzoek (samen ca. 60%) en het gezamenlijke cijfer op de bachelorscriptie (ca. 40%). Voor elk afzonderlijk onderdeel moet een voldoende worden behaald.

Inleverprocedures
Tussentijdse opdrachten: Via Blackboard op de aangegeven data.

Bachelorscriptie: In detail nader te bepalen door de begeleidende docent. Globaal: tijdig inleveren van de bachelorscriptie bij docent (de definitieve versie dient rond de voorlaatste week van het semester te worden ingeleverd)

Examenstof
Tot de examenstof behoort de verplichte literatuur, het werkboek en hetgeen behandeld is tijdens hoorcollege, practica en andere onderwijsvormen.

Ingangseis

Men dient het B2-vak Methoden en Technieken van Criminologisch onderzoek met een voldoende te hebben afgerond.

Rooster

Via de facultaire website: www.law.leidenuniv.nl

Inschrijving

De inschrijving voor de practica geschiedt via U-twist. Hoe men zich kan inschrijven voor het leeronderzoek zal bekend worden gemaakt via Blackboard.

Digitale leeromgeving

Bij dit vak wordt intensief gebruik gemaakt van Blackboard.