Studiegids

nl en

Werkcollege: Teksten uit soennietische en shiitische Handboeken

Vak
2008-2009

Het college sluit aan op het hoorcollege ‘Moderne denkers en stromingen stromingen van de islam’. Het college is gericht op kernbegrippen, theorieën, inzichten, onderzoeksvragen en methoden van de moderne godsdienstwetenschap. Als hulpmiddel wordt een werkboek ter beschikking gesteld met de te behandelen teksten, voorzien van woordenlijsten. De teksten zijn in een aflopende gradatie gevocaliseerd, zodat de studenten in de slotfase met nog niet behandelde ongevocaliseerde teksten werken.
Shalt?werk is een van de meeste significante werken in het contemporaine islamitische denken. Naast zijn religieus-wetenschappelijke gedegenheid zijn de ideeën van Shalt?ok van politieke en maatschappelijke relevantie in de islamitische wereld van zijn tijd.1
Sobh? is een beroemd sji’ietischse geleerde in het hedendaagse Iran. Hij is directeur van het Imam Sadiq Instituut te Qum. Hij is de auteur van een groot aantal werken over tafs? Verder heeft hij biografie?over de profeet Mohammed en Imam Al?eschreven en werken over theologie en jurisprudentie vanuit een sji’ietisch perspectief. Het werk van Sobh? dat in dit college centraal staat is een inleiding tot de basiselementen van het sji’ietische geloof en de geloofsbeoefening, zoals bijvoorbeeld taqiyya, mut’ah, en de bedevaart naar heiligen.

[1] Bijv. het hervormen van de insitituut Al-Azhar, zijn visie op het socialisme en geboortenbeperking. Zie, Wolf-Dieter Lemke, Mahm?haltut (1893-1963) und die Reform der Azhar (Frankfurt, 1980); en Kate Zebiri, Mahm?halt?nd Islamic modernism, Oxford: Clarendon Press, 1993).

Doelstelling

Door de collegestof krijgen de studenten inzicht in de diverse aspecten van de soennitische en sji’ietische doctrines aan de hand van de bovengenoemde literatuur. In het college ligt de nadruk op een kritische analyse van de modernistische opvattingen van beide auteurs. Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan het analyseren van de taal en inhoud van de literatuur, zodat de kennis in het religieuze Arabisch aanmerkelijk wordt verdiept.

Onderwijsvorm

Hoor- en responsiecollege met schriftelijke opdrachten (waaronder vertaal- en literatuuropdrachten). Bij dit college wordt ter ondersteuning gebruik gemaakt van Blackboard.

Toetsing

Schriftelijk tentamen over de collegestof.

Literatuur

In dit college staan twee verschillende werken centraal:

  • Mahmûd Shaltût (1893-1963), Al-Islâm ‘Aqida wâ Sharî’a (Cairo: Dâr al-Qalam, 2de editie, g. d.). Franse vertaling: L’Islam, dogme et législation, Messaoud Boudjenoun, (Beyrouth: Al-Bouraq, 1999).

  • Ayatollah Jafar Sobhani (1922-): Al-Aqidâ Al-Islâmiyya ‘alâ Daw’ Madrasat Ahl-al-Bayt (Oum:1998). Egelse vertaling: The Doctrines of Shii Islam : A Compendium of Imami Beliefs and Practices, translated by, Reza Shah-Kazemi, London [etc.]: I.B. Tauris, 2001).

Toelating

De cursus Standaard Arabisch moet zijn afgerond.

Opmerkingen

Dit college heette eerst Moderne Stromingen 2.