Studiegids

nl en

Sociaal thema: Archeologie en Ideologie in de Archeologie van Nabije Oosten

Vak
2008-2009

In dit college gaan we in op ideologische en politieke invloeden op de archeologie van het Nabije Oosten, en de manieren waarop archeologen zelf daarbij een rol gespeeld hebben / spelen. Hierbij valt te denken aan enerzijds de westerse archeologen die actief zijn in het Nabije Oosten, een discipline die zijn wortels heeft in het kolonialisme, het christendom, en de overtuiging dat westerse beschaving het hoogste op aarde vormt en de ware opvolger is van de vroege beschavingen in het Nabije Oosten. De vraag is hierbij in hoeverre de huidige archeologie van het Nabije Oosten zich aan deze genese heeft ontworsteld.
Anderzijds kunnen we kijken naar de aard van de archeologie zoals die bedreven wordt in de betreffende landen van het Nabije Oosten, waarbij in vele gevallen de archeologie een rol heeft gehad in het proces van staatsvorming in de jonge staten van dit gebied, en soms ook als middel bij claims op grondgebied.

Ingangseisen

BA2: Inleiding archeologie van het Nabije Oosten en een tutorial hebben gehaald.

Leerdoelen

*Inzicht in de verschillende manieren waarop ideologie, nationalisme, politiek, en religie onderdeel vormen van de praktijk van de archeologiebeoefening in het Nabije Oosten; *Deze verbanden kritisch kunnen evalueren, toepassen op een case study en verwerken tot een goede powerpoint presentatie; *Kritisch lezen en analyseren van de literatuur (wat is de probleemstelling van het artikel, wat zijn de sleutelargumenten, wat betoogt de auteur, wat zijn de sterke en zwakke punten, etc); *Kritisch naar elkaar luisteren en een goede discussie kunnen voeren; *Kan de presentaties van mede-studenten kritisch beschouwen; *Kan eigen mening goed kunnen beargumenteren; *Is in staat een goed essay te schrijven (hoofdvraag, deelvraag, conclusie, etc.) en daarin de gegeven feedback te verwerken;

Onderwijsvorm

Werkcollege, waarbij het thema allereerst door de docenten wordt geïntroduceerd, en waarbij een algemene vaste literatuur wordt opgegeven. Studenten presenteren vervolgens elk individueel een casus uit de regio van keuze gebaseerd op bestaande literatuur. Na klassikale bespreking en discussie wordt de mondelinge versie bewerkt tot een essay van circa 3000 tot 5000 woorden.

Toetsing

Uitvoering en kwaliteit van de presentatie, actieve participatie in de discussie, en kwaliteit van het werkstuk, die binnen de gestelde termijn dient te worden ingeleverd.

Literatuur

Meskell, L. (ed.), Archaeology under fire, Nationalism, politics and heritage in the Eastern Mediterranean and Middle East. London: Routledge.
Hamilakis, Y. 1999. \”La trahision des archéologues? Archaeological practice as intellectual activity in postmodernity._\” Journal of Mediterranean Archeology 12/1: 60-79.
Diaz-Andreu, M. 2007. _A World History of Nineteenth Century Archaeology: Nationalism, Colonialism, and the Past.
Oxford: Oxford University Press, chapters on Ottoman and Biblical archaeology