Studiegids

nl en

Marketing

Vak
2009-2010

Beschrijving

Marketing is een nog jonge discipline. Lange tijd gaven organisaties vooral aandacht aan interne onderwerpen zoals de techniek of de administratie. Pas sinds circa 1960 dringt het bij veel managers goed door, dat hun organisatie op termijn alleen overlevingskansen heeft wanneer die organisatie optimaal in de behoeften van afnemers kan voorzien. De oriëntatie op de afzetmarkt en de concurrenten staat daarom in het vakgebied marketing centraal. Vanuit die oriëntatie analyseren marketeers de voor hen relevante markten en volgen diverse marketing- strategische beslissingen.
Uiteindelijk dienen deze strategische keuzes vertaald te worden in concreet marketingbeleid. Op dat ogenblik komen de marketinginstrumenten aan de orde. De marketeer zal eveneens moeten duidelijk maken welke financiële en organisatorische consequenties het voorgestelde beleid zal hebben. Daartoe zal de marketeer ook calculaties van diverse aard moeten kunnen uitvoeren. In het vak marketing zal aan al deze onderwerpen aandacht worden besteed.
In de colleges wordt uiteraard ook aandacht besteed aan andere dan de bekende commerciële toepassingen van marketing. Non-profit organisaties werken eveneens voor een markt en ook zij dienen een gedegen visie op die markt te hebben.

Onderwijsvorm

Hoorcolleges

Toegangseisen

Om te kunnen starten met een PraktijkStudie moet je minimaal het Bindend Studie Advies (40 ects) hebben behaald.

Leerdoelen

  • Kennis krijgen van de inhoud en betekenis van de belangrijkste concepten uit het vakgebied marketing

  • Inzicht krijgen in het toepassen van deze kennis in uiteenlopende marktsituaties

Studielast

De totale studielast voor de cursus is 140

De opbouw van deze 140 uur is (ca) als volgt:

Colleges volgen: 26 × 2 uur:52 uur
Literatuur bestuderen: 50 uur
Overige voorbereiding colleges/tentamens: 38 uur

Literatuur

Ph. Kotler en L.Keller : Marketing Management, 13th ed. 20096, Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey, U.S.A.

Toetsing

Schriftelijk via meerkeuze vragen en open vragen. Er is een tussentoets eind oktober en een tentamen in december. In januari volgt een hertentamen.

Rooster

13 weken x 2 uur college in eerste semester; Het rooster wordt gepubliceerd op de site van de PraktijkStudies.

Informatie

Bij de docent drs. W.R. Fontijn of bij het secretariaat PraktijkStudies.

Aanmelden

Via U-twist vanaf 29 juni 2009.
Dit vak is als Contractstudent te volgen na toestemming van de coördinator. Neem hiertoe contact op met het secretariaat PraktijkStudies.
Dit college is niet beschikbaar voor A la carte onderwijs.

Blackboard

Er wordt gebruik gemaakt van Blackboard.

Opmerkingen

-