Beschrijving
Cross-cultural Management richt zich op de invloed van cultureel bepaalde normen, waarden, gebruiken en rituelen op verschillende functionele gebieden van het management.
Hierbij zullen we allereerst kijken naar de invloed van culturele dimensies op algemeen organiserende principes, zoals de organisatiestructuur van een onderneming, de hiërarchie of juist het ontbreken daarvan en hoe wordt omgegaan met ondermeer regels en interne communicatie en procedures.
Verder kijken we naar onderwerpen als strategie en International Human Resource Management (IHRM). Ook bij deze onderwerpen staan cultureel bepaalde uitgangspunten centraal. Zo zullen we uitgebreid stil staan bij de verschillende manieren waarop over strategie wordt nagedacht en de relatie proberen te achterhalen tussen deze verschillende scholen van strategiebenadering en de culturele dimensies die daar (deels) een verklaring voor geven.
Bij IHRM kijken we onder andere naar de verschillende manieren waarop binnen culturen met IHRM onderwerpen als motivatie, werving, selectie en beloning wordt omgegaan. Vervolgens zal worden gekeken naar de invloed van cultuur bij het falen of het succes van grensoverschrijdende allianties, joint-ventures, fusies en overnames.
Tenslotte zal in de collegecyclus ook aandacht worden bestreed aan Cross-Cultural Marketing en de relatie tussen cultuur Corporate Governance en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO).
Onderwijsvorm
Werkcollege.
Toegangseisen
Om te kunnen starten met dit vak moet je het basisvak Internationaal Management en Wereldeconomie hebben gehaald.
Leerdoelen
De belangrijkste doelstelling is dat de student niet alleen leert welke theorieën worden toegepast maar dat hij ook kritisch leert te kijken naar de toepasbaarheid van deze theorieën en de debatten die daarover worden gevoerd in de literatuur.
In de tweede plaats wordt de student aangemoedigd zijn eigen kritische denkvermogen te stimuleren door zelfstandig extra literatuur te zoeken.
In de derde plaats leert de student de informatie zodanig te ordenen dat hij er een goede presentatie (zowel schriftelijke als mondeling) over kan geven
Studielast
Totale studielast 140 uur (5 ects)
Volgen en voorbereiden colleges: 20 uur
Literatuur: 50 uur
Paper: 70 uur
Literatuur
- Schneider, Susan C en Barsoux, Jean-Louis (2003 of laatste druk), Intercultureel Management Pearson/Prentice Hall. ISBN: 90-430-0706-4NB: Ook de Engelse uitgave is toegestaan
Toetsing
Schrijven van cases en houden van presentatie.
Rooster
Het rooster wordt gepubliceerd op de site van de PraktijkStudies.
Informatie
Bij de docent G. Eisenloeffel of bij het secretariaat PraktijkStudies
Aanmelden
Aan het einde van het eerste semester krijg je bericht van het secretariaat over aanmelding.
Blackboard
Er wordt gebruik gemaakt van Blackboard.
Opmerkingen
-