Studiegids

nl en

Literatuurwetenschap: Filmgeschiedenis

Vak
2009-2010

De voorheen ‘grote kloof’ tussen ‘hoge en lage kunst’ loopt dwars door de discussies omtrent De films van regisseurs als Jean-Luc Godard, Martin Scorsese, Quentin Tarantino en Pedro Almod? kenmerken zich door een hoge graad van intertekstualiteit. Hun werk blinkt uit door verwijzingen naar allerlei andere films uit de filmgeschiedenis. Deze collegereeks biedt een staalkaart aan ontwikkelingen binnen die filmgeschiedenis. Enerzijds staan die ontwikkelingen op zichzelf: welke visie op film hield het Frans Impressionisme erop na? Wat beoogden de Russische regisseurs met montage? Waarom werden de screwball comedy en de musical belangrijke genres in de jaren dertig en wat zijn hun voornaamste genreconventies? Anderzijds grijpen die ontwikkelingen op elkaar in. De nouvelle vague (vanaf eind jaren 50) krijgt gestalte via bestaande filmgenres, en de new Hollywood fase tussen 1967 en 1976 is op zijn beurt niet los te zien van de verdiensten van nouvelle vague. De Neue Deutsche Welle zoekt wegen om de door de Nazi’s bezoedelde traditie van Duitse cinema te omzeilen door bij andere tradities aan te knopen (de Amerikaanse B-film, het melodrama, of de cinema van F.W. Murnau). En in de postmoderne cinema zien we hoe genres met elkaar dwarsverbanden aanknopen. De reeks biedt een overzicht van genres en stromingen en legt er nadruk op hoe die genres en stromingen ook steeds weer op elkaar reageren.

Rooster

Filmgeschiedenis: 11:00 tot 13:00 in Vrieshof 4/008a

A la Carte- en Contractonderwijs

Belangstellenden die deze cursus in het kader van A la carte onderwijs willen volgen (zonder tentamen), vinden [hier](http://www.letteren.leidenuniv.nl/onderwijs/alacarte/alacarte_inschrijven.jsp meer) informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.

Belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), vinden [hier](http://www.letteren.leidenuniv.nl/onderwijs/contractonderwijs/inschrijven.jsp meer) informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.

Leerdoelen

Studenten krijgen in twaalf weken een globaal overzicht van belangrijkste filmhistorische ontwikkelingen. Ze krijgen daarmee inzicht in de belangrijkste stromingen, zoals het Frans Impressionisme, de Russische montage, het neorealisme, de nouvelle vague, new Hollywood, Neue Deutsche Welle, Dogma. En tevens raken ze vertrouwd met cruciale filmgenres, zoals de screwball comedy, het melodrama, de musical, film noir, de western, science fiction.

Literatuur

Reader

Toetsing

Schriftelijk tentamen

Informatie

Bij de docent