Beschrijving
De werkgroep bestudeert twaalf Zuid-Afrikaanse werken, zes in het Engels en zes in het Afrikaans. Bij de literaire analyse is er bijzondere aandacht voor verschillende verschijningsvormen van het schuldmotief in deze literatuur: persoonlijke schuld, collectieve schuld, berouw, spijt, het geweten. In de Zuid-Afrikaanse samenleving is schuld een zwaarbeladen onderwerp. Die schuld is veelal verbonden met het verleden en heeft te maken met vormen van overheersing (kolonisatie, Anglo-Boerenoorlog, apartheid, antiapartheidsstrijd, postapartheid). De deelnemers schrijven wekelijks een leesverslag (1p), houden één mondelinge voordracht over een werk en schrijven een werkgroepsscriptie (“essay”) van 15 à 20 pagina’s. De studenten Engels schrijven Engels.
Onderwijsvorm
Werkgroep
Toegangseisen
Een BA-diploma Nederlandse taal en cultuur of een vergelijkbaar diploma.
Leerdoelen
Kennis van en inzicht in de literatuur van Zuid-Afrika, via (literatuur-) geschiedenis en
motiefstudie.
Studielast
-
Literatuur
Steunliteratuur:
Erica van Boven en Gillis Dorleijn: Literair mechaniek. Daaruit het hoofdstuk: “Motieven”.
Eep Francken en Luc Renders: Skrywers in die strydperk. Krachtlijnen in de Zuid-Afrikaanse letterkunde. Amsterdam 2005.
(literatuurgeschiedenis)
Michael Chapman: Southern African literatures. London-New York 1996.
H.P. van Coller (red.): Perspektief en profiel. ‘n Afrikaanse literatuurgeskiedenis. Pretoria 1998-2006. Drie delen.
Christopher Heywood: A history of South African literature. Cambridge 2004.
J.C. Kannemeyer: Geskiedenis van die Afrikaanse literatuur. Pretoria etc. 1978,1983. Twee delen, nieuwe editie deel 2 1984.
J.C. Kannemeyer: Die Afrikaanse literatuur 1652-2004. Kaapstad-Pretoria 2005.
(geschiedenis)
Robert Ross: Concise history of South Africa, Cambridge 1999. Ned. vert. Zuid-Afrika: een geschiedenis. Amsterdam z.j. Vert. Hans van Cuijlenborg.
Leonard Thompson: A history of South Africa. New Haven/London 1994.
Voorlopig voorstel twaalf boeken:
Coetzee, “Waiting for the Barbarians” (1980)
Athol Fugard “‘Master Harold’ … and the Boys” (1982)
Coetzee, “Age of Iron” (1990)
Nadine Gordimer – “The Houyse Gun” 1998)
Gillian Slovo – “Red Dust” (2000)
Tony Eprile – “The Persistence of Memory” (2004)
Adam Small: Kanna hy kô hystoe (1965)
Etienne van Heerden: Die stoetmeester (1993)
Karel Schoeman: Verliesfontein (1998)
Marlene van Niekerk: Agaat (2004)
André Brink: Die jogger (1997)
Jaco Fouché: Die avonture van Pieter Francken (2005)
Toetsing
Alle bijdragen van de studenten worden bij de beoordeling betrokken. De werkgroepsscriptie weegt het zwaarst.
Rooster
Zie het rooster van de opleiding Nederlandse taal en cultuur.
Informatie
Bij de docenten.
Aanmelden
Via U-Twist.
Belangstellenden die deze cursus in het kader van Contractonderwijs willen volgen (met tentamen), vinden hier informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.
Belangstellenden die deze cursus in het kader van A la carte-onderwijs willen volgen (zonder tentamen), vinden hier informatie over kosten, inschrijving, voorwaarden etc.
Blackboard
Nee
Opmerkingen
Deze cursus is beperkt opengesteld voor A la carte- en contractonderwijsstudenten.