Studiegids

nl en

Cultuurgeschiedenis van het oude China: premoderne betaalmiddelen in economie, samenleving en religieuze cultuur

Vak
2009-2010

Beschrijving

In dit werkcollege willen wij een brede blik werpen op de rol van betaalmiddelen in het oude China. U dient betaalmiddelen breed op te vatten als die voorwerpen die worden gebruikt om een goed of dienst in handen te krijgen. In de loop van het werkcollege zal de definitie van betaalmiddelen beter worden geoperationaliseerd. U kunt denken aan vroege betaalmiddelen als kaurieschelpen of geld in de vorm van gereedschap en wapens, maar ook aan zijde, zilver en papiergeld. Wij zijn niet alleen geïnteresseerd in de economische functie van geld, maar ook het sociale en culturele gebruik van geld als offer en gift.

Onderwijsvorm

Werkcollege

Toegangseisen

Aanbevolen: BA2-college ‘Premodern Chinees II

Leerdoelen

  • kritische omgang met de diverse rollen van traditionele betaalmiddelen tot 1949

  • inzicht in de wetenschappelijke benadering van de Chinese economische geschiedenis

  • verdere ontwikkeling van academische schrijfvaardigheid

Studielast

totaal circa 140 uur (5 EC x 28 uur)

  • 28 contacturen (14 weken x 2 contacturen)

  • 24 voorbereiding bijeenkomsten (12 weken x2 uur voorbereiding)

  • 16 uur voorbereiding referaat

  • 72 uur voor onderzoek en schrijven werkstuk

Literatuur

Wordt bekend gemaakt op college

Toetsing

  • Bijdrage aan de colleges (voorbereiding, betrokkenheid, deelname, referaat) 30%

  • Schriftelijk werkstuk 70%

Aanwezigheid is verplicht zoals bij alle werkcolleges

Rooster

Zie het collegerooster op de website van TCC voor dag, tijd en locatie.

Contact

Barend J. ter Haar (b.ter.haar@hum.leidenuniv.nl)

Aanmelden

Meld je voor dit college op tijd aan via U-twist. Niet ingeschreven, betekent geen toestemming tot het volgen van dit college. Zie ook ‘Aanmeldprocedures voor colleges en tentamens’ voor inschrijvingsdeadlines en meer informatie over in- en uitschrijven voor colleges.

Blackboard

Ja. Zie <http://www.blackboard.leidenuniv.nl>.

Opmerkingen

Geen