Studiegids

nl en

Archeologie en paleografie van Syrië en Palestina

Vak
2009-2010

Deze inleidende cursus begint met een korte introductie over archeologie en geografie van het gebied en vervolgt met het paleografisch aspect van Archaische, Phoenicische, Aramese, Hebreeuwse en andere NW Semitische inscripties. Hierbij worden inscriptie en schrift als archeologisch artefact behandeld en wordt het schriftmateriaal geclassificeerd. De zelfwerkzaamheid betreft de successievelijke uitvoering van allerlei aspecten van paleografisch onderzoek, alsmede een samenvattende eindopdracht.

Rooster

Voor het rooster en latere eventuele wijzigingen klik hier

Onderwijsvorm

Hoor- en werkcollege (diverse opdrachten).

A la Carte- en Contractonderwijs

Niet beschikbaar voor A la carte- of Contractonderwijs.

Leerdoelen

De student maakt kennis met de vroege alfabetische schriftvormen, die tot ca 300 v.Chr. (en enkele latere ontwikkelingen) in het Nabije Oosten, m.n. de Levant, gebruikt werden, zodat hij betreffende teksten kan transcriberen, om ze vervolgens (buiten de cursus) inhoudelijk te bestuderen. Hij maakt ook kennis met de methoden van paleografisch analyseren, beschrijven, vergelijken en classificeren, zodat hij tot op zekere hoogte zelfstandig het schrift van een gegeven tekst (ook enigermate dat van na ca 300 v.Chr.) op die wijze kan behandelen, en desbetreffend onderzoek van anderen kan beoordelen. De zeer korte inleiding in de archeologie en geografie van de Levant dient om de student op zeer beperkte schaal kennis te laten maken met de geografische en culturele context van teksten en hun inhoud, alsmede met de archeologische benadering van een maatschappij. Daardoor kan de student het initiatief ontwikkelen om de desbetreffende literatuur in voorkomende gevallen te raadplegen.

Literatuur

  • Syllabus als basisliteratuur; aan te schaffen bij de docent na de eerste bijeenkomst.

  • J. Naveh,Early History of the Alphabet, Jerusalem-Leiden, herz. ed. 1986. Dit boek dient als een overzicht en ter referentie.

Toetsing

Bespreking van trainingsopdrachten tijdens de cursus, en vooral de uitvoering en bespreking van de eindopdracht, waarin naast de aangegeven en geoefende methode ook de kennis enigszins wordt getoetst.

Informatie

Bij dr. G. van der Kooij, werkkamer: WSD-1176, Archeologisch Centrum, Reuvensplaats 3-4, kamer 111.

Blackboard/webpagina

Vooralsnog niet in gebruik.

Overzicht

  • De acht bijeenkomsten worden begeleid door een syllabus.

  • Archeologie en geografie van Syrië/Palestina.

  • Principes van de paleografie. Opdracht: schrijfoefening met rondschrijfpen.

  • Archaisch schrift en overgang naar inktschrift. Opdracht: het Gezer tablet.

  • Phoenicisch schrift. Opdracht: Kition-kom: tekenlijst.

  • Oud-Aramees schrift. Opdracht: Ashur ostracon en Louvre tablet: schriftvergelijking.

  • Oud-Hebreeuws schrift. Opdracht: Ophel ostracon, tekening van tekst en tekenlijst, met beschrijving.

  • Transjordaanse inscripties (Ammonitisch etc.).

  • Samenvatting en discussie: schrifttypologie. Eindopdracht: tekenen, beschrijven en vergelijken.

Opmerkingen

  • Aanmelden via U-twist.

  • De cursus kan zonodig in het Engels gegeven worden.

  • Voor deze cursus is een zeker ingangsniveau vereist.