Studiegids

nl en

Marketing Management

Vak
2009-2010

Coördinator

Naam: N.J.C. (Niels) van de Ven MSc
Werkadres: Steenschuur 25
Bereikbaarheid: ma. t/m vrij. 09.00-17.00 uur
Telefoon: 071-527 7851
E-mail: n.j.c.van.de.ven@law.leidenuniv.nl

Departement/afdeling

Departement: Fiscale en Economische vakken
Afdeling: Centrum voor Bedrijfswetenschappen
Kamernummer secretariaat: B 2.29
Openingstijden: Maandag t/m vrijdag, van 9.00 – 17.00 uur
Telefoon secretariaat: 071 – 527 7851
E-mail: Bedrijfseconomie@law.leidenuniv.nl

Omschrijving

Doel van de cursus
Kennis maken met de basisbeginselen in de theorie en praktijk van markten, strategie, marketing en recente ontwikkelingen in het vak.

Korte omschrijving van het vak
Marketing Management laat de student allereerst kennis maken met de functie van strategie en marketing en de interactie tussen strategie, marketing en de andere disciplines in de organisatie. Vervolgens wordt ingegaan op het marktonderzoek en de analyse van de interne en de externe omgeving van de onderneming. Ook komen de diverse markten waarop een organisatie een rol kan spelen en de hierbij horende concurrentiestrategieën aan bod. Dit alles wordt mede behandeld aan de hand van een te schrijven strategisch marketing plan.

Eindtermen van de cursus
Na afronding van deze cursus hebben studenten de volgende kwalificaties verworven:

  • Begrip van het verband tussen ondernemingsstrategie en de marketingfunctie in de organisatie van de onderneming;

  • Inzicht in de rol van marketing daarin als probleemgebied, als filosofie en als managementactiviteit;

  • Kennis van de meest basale termen en concepten van het vakgebied;

  • Kennis van de meest gebruikte modellen over klantgedrag van zowel consumenten als organisaties, de productlevenscyclus, adoptie, portfolioanalyse, en dergelijke;

  • Het kunnen toepassen van deze modellen in het analyseren van de commerciële situatie van een bedrijf;

  • Kennis van de elementen van het strategische marketingplan; en

  • Begrip van de financiële en organisatorische implicaties van een strategisch marketingplan.

Onderwijsvormen

Gecombineerde hoor-/ werkcolleges

  • Aantal à 4 uur: 5

  • Namen docenten: M.J. (Malgorzata) Iwanczuk-Prost MA, N.J.C. (Niels) van de Ven, MSc

  • Vereiste voorbereiding door studenten: lezen van betreffende hoofdstukken per week.

Studiemateriaal

1. Verplicht studiemateriaal
Literatuur:
Philip Kotler, Veronica Wong, John Saunders, Gary Armstrong– Principles of Marketing. Pearson/Prentice Hall, Fifth European edition, 2008.

Reader:
Geen, alle benodigde informatie, communicatie en relevante links worden verstrekt via Blackboard en hoorcolleges.

2. Aanbevolen studiemateriaal
Zie cursusomgeving Blackboard

Toetsing

Toetsvorm(en)

  • Schriftelijk tentamen, bestaande uit meerkeuzevragen, essayvragen en een caseanalyse. Dit tentamen telt voor 70% mee voor het eindcijfer.

  • Het schrijven van een strategisch marketingplan. Dit strategisch marketingplan telt voor 30% mee voor het eindcijfer.

Inleverprocedures

Zie Blackboard.

Examenstof

Tot de examenstof behoort de verplichte literatuur en hetgeen behandeld is tijdens hoorcolleges en werkgroepen.

Ingangseis

Geen.

Rooster

Via de facultaire website: infosheet

Inschrijving

Werkgroepen, als indicatie voor de coördinerende docent van het aantal te verwachten deelnemers aan werkcolleges.

Digitale leeromgeving

Bij dit vak wordt gebruik gemaakt van Blackboard.

Bijzonderheden

Geen.