Studiegids

nl en

Tutoraat Academische Vaardigheden

Vak
2009-2010

In het studieonderdeel Tutoraat Academische Vaardigheden wordt een begin gemaakt met de academische vorming van de student, met name met de training in drie belangrijke algemene academische vaardigheden: het schrijven van een artikel, het houden van een voordracht en het opzetten van een experiment. Tijdens de oefening in deze vaardigheden wordt tevens aandacht besteed aan correct taalgebruik, bibliotheekgebruik, het maken van literatuurverwijzingen en het samenstellen van een literatuurlijst.

Naast academische vorming heeft het tutoraat nog een tweede doel: het bieden van ondersteuning vooral voor de bevordering van de studievoortgang. Deze doelstelling is nauw gekoppeld aan ‘het bindend studieadvies’ (BSA). Het BSA is een advies aan het eind van het eerste studiejaar over de voortzetting van de studie. Nadere informatie over het BSA, en over de maatregelen die in het kader van het BSA zijn genomen, wordt elders geleverd op de Website Psychologie.

Het meedoen aan onderzoeken om zelf te ervaren hoe het is om proefpersoon te zijn bij een psychologische onderzoek maakt deel uit van het Tutoraat.

Coördinator

Inhoudelijke coördinatie:

Organisatorische coördinatie:

  • Mw. Kim Minnebo
    Kamer 2A57
    Tel: 071-5271679

Doelstelling(en)

Het tutoraat stelt zich op het gebied van kennisverwerving ten doel een algemene inhoudelijke oriëntatie op het gehele vakgebied te geven en op haar empirisch methodologische grondslagen.

Vaardigheden die in het tutoraat geoefend worden zijn:

  • wetenschappelijk ICTgebruik (Web of Science, bibliotheekvoorzieningen)

  • het bestuderen en kritisch interpreteren van wetenschappelijke teksten en artikelen

  • het parafraseren van de relevante inzichten in die teksten

  • het analyseren en conceptualiseren van psychologische verschijnselen en problemen in de alledaagse praktijk

  • het formuleren van suggesties om die problemen aan te pakken of op te lossen

  • het schriftelijk én mondeling presenteren van die eigen wetenschappelijke analyses en interventiesuggesties

  • het opzetten van een design voor experimenteel onderzoek

  • het reflecteren op psychologie als professie (o.a. ethiek)

  • het leveren van en omgaan met constructieve feedback.

Studiemateriaal

Syllabus Tutoraat Academische Vaardigheden 2009-2010.
Daarin staan de opdrachten die de studenten moeten maken, alsmede de achtergrondinformatie die daarvoor nodig is.
Deze syllabus is te verkrijgen bij de Service-desk op de 1e etage van de Faculteit der Sociale Wetenschappen.

Toetsing

  • Het bijwonen van alle bijeenkomsten is verplicht. Afwezigheid wegens dringende persoonlijk omstandigheden moet altijd (vooraf) bij de tutor worden gemeld. Afwezigheid wordt gecompenseerd met aanvullende opdrachten en verdisconteerd in het eindcijfer.

  • Alle (deel)opdrachten dienen te worden gemaakt en ingeleverd. De tutor kijkt het werk na en geeft een individuele beoordeling. Het tutoraat is succesvol afgerond als alle opdrachten, en daarmee alle drie blokken, met een voldoende zijn gehonoreerd. Onvoldoende gemaakte opdrachten kunnen niet worden gecompenseerd met cijfers voor andere opdrachten. Dit impliceert tevens dat een onvoldoende voor één blok niet kan worden gecompenseerd met cijfers voor de andere blokken. Per blok krijgen studenten een cijfer.

  • Het eindcijfer van het tutoraat is het gemiddelde van de cijfers van de drie blokken.

  • 8 uur participatie (16 credits) in lopend onderzoek van het Instituut Psychologie. Opgave en registratie van deelname vindt plaats via experimetrix.com/ul.

Succesvolle afronding van het tutoraat levert, behalve een cijfer, vijf studiepunten op. De studiepunten worden aan het eind van het studiejaar, na de afronding van het derde blok en als aan de proefpersoonverplichting is voldaan, als één geheel uitgekeerd.

Vrijstelling

Studenten met een afgeronde HBO- opleiding en studenten met een afgeronde universitaire opleiding komen in aanmerking voor een vrijstelling voor het volgen van het tutoraat. De vrijstelling wordt aan het begin van de inschrijving toegekend. Hierover ontvangen studenten bericht. Bij later recht op of verzoek om vrijstelling dienen studenten een aanvraag in te dienen bij de Onderwijsbalie.

De Faculteit Sociale Wetenschappen heeft per 1 januari 2006 het systeem Ephorus ingevoerd dat docenten kunnen gebruiken om werkstukken van studenten systematisch op plagiaat te controleren. Zie ook de e-studiegids Psychologie, Onderwijs en Examenregeling, paragraaf 19.

Onderwijsvormen

In het tutoraat academische vaardigheden wordt gewerkt in tutorgroepen van twaalf studenten. De begeleidende docent is tegelijkertijd tutor en mentor. Bij de oefening met vaardigheden is de docent vooral tutor: hij of zij legt uit, controleert, beoordeelt en sanctioneert. In zijn of haar ondersteunende rol is de docent vooral mentor: hij of zij maakt wegwijs, geeft adviezen en goede raad, en helpt in geval van problemen.

Onder leiding van de tutor komt elke tutorgroep in totaal twaalf keer bijeen. In het eerste semester – Blok 1 – vinden in het kader van de vaardigheid ‘een kort artikel schrijven’ zes bijeenkomsten plaats. In het tweede semester worden drie bijeenkomsten besteed aan ‘een voordracht houden’(Blok 3). In het tweede semester – Blok 4 – worden drie bijeenkomsten besteed aan ‘een experiment opzetten’.

Naast de groepsbijeenkomsten zijn er ook individuele contacten tussen tutor en student. Zo begint het studiejaar van voltijdstudenten met een individueel kennismakingsgesprek tussen tutor en student. Elke student kan vervolgens gedurende het studiejaar zelf het initiatief nemen tot een gesprek met de tutor, bijvoorbeeld omdat hij of zij wil praten over omstandigheden die de voortgang van de studie belemmeren. Ook tutoren kunnen een dergelijk gesprek initiëren.
Studenten dienen voor elke bijeenkomst een opdracht te maken en deze bij de tutor in te leveren. De tutor kijkt het werk vóór de betreffende bijeenkomst na, zodat het tijdens de bijeenkomst kan worden besproken. Een belangrijk deel van het leerproces vindt tijdens de tutorgroepbijeenkomst plaats.

Inschrijving

De studenten worden bij aanvang van de opleiding in een tutorgroep ingedeeld.

Rooster

Zie op deze pagina de link ‘roosters’.