Studiegids

nl en

Aandacht: theorie en praktijk

Vak
2009-2010

Attention, one of the most colourful concepts in psychology, refers to a whole number of characteristics of human experience and behaviour: it is selective in expressing our preferences, integrative in binding numerous aspects of stimulus information to coherent events, inhibitory in suppressing unwanted thoughts and actions, limited in restricting our multi-tasking abilities, and executive in controlling our actions. The course will cover the history of research on attention, methods to analyze attentional processes, the neural basis and disorders of attention, individual differences, and applied issues, such as the impact of mental workload on performance or the design of visual displays.

Coördinator

Doelstelling(en)

  • Kennis en inzicht: De student heeft algemene kennis over theorieën op het gebied van de menselijke aandacht alsmede over methodologische grondslagen van het vak.

  • Toepassen kennis en inzicht (academische vaardigheden): De student is in staat een selectie van kennis over aandacht en aandachtsgerelateerde cognitieve processen toe te passen. Hij/zij kan een aantal theoretische en praktijkproblemen analyseren, conceptualiseren en suggesties aandragen voor een empirische toetsing. De student is in staat eenvoudig experimenteel onderzoek te ontwerpen om de waarde van zijn/haar theoretische redenering te toetsen.

  • Algemene professionele vaardigheden: De student is in staat gebruik te maken van ICT en de analyses, redeneringen en aanbevelingen schriftelijk te rapporteren aan vakgenoten en aan een breder publiek.

Studiemateriaal

  • Johnson, A. & Proctor, R.W. (2004). Attention: Theory and practice. Thousands Oaks, California: Sage Publications. (Op tijd bestellen!)

  • Handleiding voor het schrijven van een wetenschappelijk rapport (te verkrijgen bij Servicedesk op de 1e verdieping).

Toetsing

Essay en tentamen. De werkgroepbijeenkomsten zijn verplicht. Het essay moet voldoende zijn. Het tentamencijfer is het eindcijfer.

De Faculteit Sociale Wetenschappen heeft per 1 januari 2006 het systeem Ephorus ingevoerd dat docenten kunnen gebruiken om werkstukken van studenten systematisch op plagiaat te controleren. Zie ook de Nadere regels en richtlijnen, paragraaf 6.

Ingangseis/advies

  • Kennis van Cognitieve en Bio- en Neuropsychologie.

  • Dit vak is ingangseis voor de verdiepingscursussen Cognitieve Ergonomie en Cognitieve Neurowetenschap

Onderwijsvormen

  • 12 Hoorcolleges

  • Twee verplichte werkgroepbijeenkomsten van 2 uur.
    De student schrijft in op één van vier thema’s. De thema’s hebben betrekking op toepassingen, fundamentele kwesties, of cruciale (onverklaarde) verschijnselen in de cognitieve psychologie. De thema’s worden later bekend gemaakt. Tijdens de bijeenkomsten wordt het thema behandeld en worden richtlijnen gegeven voor het schrijven van een wetenschappelijk verslag. Twee weken na de tweede bijeenkomst levert de student een essay in.

Inschrijving

Studenten dienen zich in te schrijven voor de werkgroepen behorend bij de cursus. Inschrijving voor de werkgroepen van het eerste semester vindt plaats via U-TWIST vanaf maandag 1 juli 10.00 uur tot maandag 21 augustus 10.00 uur. Inschrijving van de werkgroepen van het tweede semester vindt plaats in januari 2010.

NB: Inschrijving voor het tentamen en hertentamen gaat niet automatisch. Inschrijven voor het (her)tentamen doe je uiterlijk 1 week van te voren via U-TWIST. Wie zich niet inschrijft, kan niet meedoen aan het (her)tentamen.

Blackboard

  • College sheets, literatuur

  • Informatie met betrekking tot de thema’s van de werkgroepen

Rooster