Studiegids

nl en

Groepsdynamica

Vak
2009-2010

Deze cursus is gericht op analyses van groepsverschijnselen — zoals groepscohesie, (sub)groepsvorming, conformiteit, invloed, leiderschap, gezamenlijke taakverrichting, besluitvorming, en intra- en intergroepsconflicten — vanuit uiteenlopende groepsdynamische theorieen. Er wordt niet alleen aandacht besteed aan het verwerven van kennis over en inzicht in verschillende theoretische invalshoeken, maar ook aan verschillende vaardigheden:

  • het analyseren en conceptualiseren van concrete groepsproblemen in termen van groepsdynamische theorieën

  • het kritisch interpreteren van relevant eerder onderzoek op het gebied van dat groepsprobleem (zoals besproken in het studieboek of op het WWWeb)

  • het doen van concrete aanbevelingen om geconstateerde groepsproblemen op te lossen

  • het onderzoekbaar maken van de eigen causale analyses en aanbevelingen

  • het schriftelijk presenteren van analyses en aanbevelingen

  • het becommentarieren van andermans analyses en aanbevelingen.

Coördinator

Dr. Arjaan P. Wit, Sectie Sociale en Organisatiepsychologie
Kamer 2A21
tel. 071 – 527 3722
e-mail: wit@fsw.leidenuniv.nl

Doelstelling(en)

  • Kennis en inzicht: De student heeft algemene kennis over theorieën op het gebied van de groepsdynamica alsmede over methodologische grondslagen van het vak.

  • Toepassen kennis en inzicht (academische vaardigheden): De student is in staat een selectie van die groepsdynamische kennis toe te passen. Hij/zij kan een aantal praktijkproblemen analyseren, conceptualiseren en suggesties aandragen voor oplossingen. Voorts is de student in staat eenvoudig onderzoek te ontwerpen om de waarde van zijn/haar analyses en voorgestelde interventies te toetsen.

  • Algemene professionele vaardigheden: De student is in staat gebruik te maken van ICT, planmatig samen te werken (in duo’s) en de gezamenlijke analyses en aanbevelingen schriftelijk te rapporteren aan vakgenoten en aan een breder publiek.

Studiemateriaal

  • Forsyth, D.R. (2006). Group Dynamics (4th edition). Belmont, CA.: Wadsworth Publishing Company. Ofwel: Forsyth, D.R. (2010). Group Dynamics (5th edition). Belmont, CA.: Wadsworth, Cengage Learning. Eerdere edities kunnen niet meer worden gebruikt!

  • Golding, W. (1954). Lord of the Flies. London: Faber & Faber Limited (of een latere Engelstalige druk of een Nederlandse vertaling, bijv. van Uitgeverij Athenaeum – Polak & Van Gennep, Amsterdam).

  • Opdrachten, rooster, reglementen, te printen vanaf Blackboard.

Toetsing

Eindbeoordeling van theoretische kennis en opgedane vaardigheden is gebaseerd op een m.c.-tentamen over Forsyth (exclusief hoofdstuk 2 en 15 van 4e editie; hoofdstuk 2 en 16 van 5e editie), Golding, de toepassingen van theorieen zoals geoefend in de opdrachten en over de collegestof. De beoordeling van elk der vier Blackboard opdrachten telt mee in het eindcijfer.

De Faculteit Sociale Wetenschappen heeft per 1 januari 2006 het systeem Ephorus ingevoerd dat docenten kunnen gebruiken om werkstukken van studenten systematisch op plagiaat te controleren. Zie ook de Nadere regels en richtlijnen, paragraaf 6.

Ingangseis/advies

  • Aan studenten psychologie wordt dringend geadviseerd om eerst het propedeusevak “Sociale en Organisatiepsychologie” te volgen, maar dit is geen formele ingangseis.

  • Dit vak is ingangseis voor de cursussen Beoordeling en Beïnvloeding en Cooperatie en Conflict in het derde jaar.

Onderwijsvormen

Er worden in totaal 7 hoorcolleges gegeven. Daarin worden de diverse groepsdynamische theorieën toegelicht en toegepast. Ook worden daarin schrijfopdrachten, die studenten op verschillende momenten tijdens de cursus (in duo’s) maken plenair nabesproken. In deze opdrachten, aangeboden via Blackboard, passen studenten zelf theoretische inzichten toe op problematische groepsgebeurtenissen, o.a. beschreven in krantenartikelen en in William Golding’s (1954) roman “Lord of the Flies” (ook de verfilming van deze roman wordt vertoond). Om bovengenoemde vaardigheden te oefenen, gaat het in deze opdrachten om:

  • het formuleren van causale modellen waarin theoretische analyses van bepaalde groepsproblemen uitmonden in concrete aanbevelingen voor groepsdynamische interventies;

  • het leveren van gefundeerd commentaar op andermans causale analyses en aanbevelingen;

  • het opstellen van eenvoudige designs om de waarde van eigen of andermans analyses en/of aanbevelingen te onderzoeken.

Inschrijving

Vanaf woensdag 1 juli (10.00 uur) t/m vrijdag 21 augustus (10.00 uur) 2009 kunt u zich inschrijven voor de vakken van het eerste semester van het tweede en derde studiejaar 2009-2010. Voltijdstudenten die nog vakken uit de propedeuse moeten inhalen en tweedejaarsdeeltijdstudenten dienen zich ook voor propedeusevakken in te schrijven.

NB: Inschrijving voor het tentamen en hertentamen gaat niet automatisch. Inschrijven voor het (her)tentamen doe je uiterlijk 1 week van te voren via U-TWIST. Wie zich niet inschrijft, kan niet meedoen aan het (her)tentamen.

Blackboard

Blackboard biedt informatie over het cursusrooster, centrale thema’s in elk van de colleges, de duo-opdrachten, procedure voor het inleveren en terugontvangen van gemaakte duo-opdrachten, samenvattingen van plenaire feedback over gemaakte duo-opdrachten, beoordelingscriteria voor duo-opdrachten en tentamens, oefenvragen voor het tentamen, relevante links naar groepsdynamische Websites.

Rooster