Beschrijving
De journalistiek bevindt zich momenteel in woelig vaarwater. De technologische innovaties volgen elkaar in rap tempo op: media convergeren, crossmediale formules rukken op en de nieuwsvoorziening verplaatst zich geleidelijk naar mobiele apparaten, zoals e-readers en mobiele telefoons.
Bovendien hebben nieuwe media ervoor gezorgd dat het monopolie van de journalistiek is doorbroken. Burgers zijn niet langer slechts het publiek dat nieuws consumeert, maar doen in toenemende mate zelf verslag van gebeurtenissen.
Voor journalisten zijn zaken als ‘user generated content’, ‘burgerjournalistiek’, ‘RSS feeds’, ‘mashups’, ‘bloggen’, ‘twitteren’, ‘convergentie’ en ‘cross media production’ onontkoombare fenomenen.
De genoemde ontwikkelingen zorgen ervoor dat het werk van journalisten razendsnel verandert en de maatschappelijke rol van de journalistiek sterk ter discussie staat, In deze cursus staan de hedendaagse ontwikkelingen op het gebied van journalistiek en nieuwe media centraal.
Onderwijsvorm
Hoorcollege, werkcollege, workshop, seminar.
Toegangseisen
Kijk op de website Masters in Leiden of bekijk de site van de Masterspecialisatie Journalistiek en Nieuwe Media .
Leerdoelen
Kennis en inzicht
Studenten weten welke belangrijke ontwikkelingen zich momenteel voordoen in de journalistiek en (nieuwe) media
Studenten hebben zicht op de maatschappelijke en culturele gevolgen van de introductie en opmars van digitale media
Studenten beheersen de belangrijke concepten die gebezigd worden in de wetenschappelijke en vakliteratuur op het gebied van journalistiek en nieuwe media (zoals ‘user generated content’, ‘civic journalism’, ‘participatory journalism’, ‘network society’, ‘cross media’, ‘convergentie’, ‘interactiviteit’)
Oordeelsvorming
- Studenten hebben een onderbouwde visie op journalistiek en de maatschappelijke functie van journalistiek
Vaardigheden
- Studenten kunnen een publieksonderzoek uitvoeren naar de ‘usabillity’ van nieuwssites of het gebruik van en waardering voor nieuwssites
Studielast
10 ECTS = 280 studiebelastingsuur
Literatuur
- Een reader met wetenschappelijke artikelen (online)
Toetsing
Schriftelijk tentamen, interviewopdracht, onderzoeksnota.
Rooster
Het rooster wordt bekend gemaakt op de site van de Masterspecialisatie Journalistiek en Nieuwe Media .
Informatie
Bij de docent dr. A.Pleijter of bij het secretariaat.
Aanmelden
Kijk op de website Masters in Leiden of bekijk de site van de Masterspecialisatie Journalistiek en Nieuwe Media .
Blackboard
Er wordt gebruik gemaakt van Blackboard.
Opmerkingen
Het eerste college geeft een inleiding op de cursus. De daarop volgende vier bijeenkomsten zijn hoorcolleges gezamenlijk met studenten van de master Book and Digital Media. In deze colleges wordt ingegaan op de belangrijkste ontwikkelingen die zich momenteel voltrekken in de media (convergentie en digitalisering) en de gevolgen daarvan voor de samenleving. De voertaal in deze hoorcolleges is Engels. Hierna volgen werkcolleges waarin specifieker wordt ingezoomd op (het onderzoek naar) de ontwikkelingen binnen de journalistiek, zoals de opkomst van multimediajournalistiek, ‘user generated content’, ‘participatory journalism’ en veranderingen in de maatschappelijke functie van de journalistiek en het mediagedrag van het publiek. Deze werkcolleges worden aangevuld met enkele seminars door gastsprekers die vertellen over de ontwikkelingen in de mediapraktijk. Bovendien interviewen de studenten een journalist over de veranderingen die plaats vinden in hun journalistieke werkveld door de opkomst van nieuwe media. Tenslotte nemen studenten deel aan een workshop waarin ze een publieksonderzoek doen naar nieuwssites. Ze doen hierover verslag in een onderzoeksnota.