Vanuit een vergelijkend, mondiaal perspectief behandelt dit hoorcollege een aantal belangrijke imperia in Azië (1500-2000). Het college zal zich concentreren op de vraag op welke wijze deze imperia zich konden uitbreiden. Naast aandacht voor het politiek-militaire instrumentarium van expansie zullen ook sociaal-economische én culturele vormen van “koloniale” dominantie worden behandeld. Imperia die de revue passeren zijn het Osmaanse Rijk, het Mughal Rijk (India) en het Manchu Rijk (China), naast de Britse en Nederlandse koloniale rijken, de Japanse poging een eigen imperium te stichten en de opkomst van het Amerikaanse imperium. Getracht zal worden het (vroeg-) moderne westerse imperialisme en kolonialisme in Azië ook vanuit een vergelijkend Aziatisch perspectief, van “binnenuit”, te bestuderen.
Onderwijsvorm
Hoorcollege
Leerdoelen
In dit hoorcollege krijgen studenten een overzicht van de Aziatische geschiedenis vanaf c. 1500. Door de nadruk op het thema imperia ontstaat voor studenten geschiedenis de mogelijkheid om het proces van Europese expansie in Aziatische context te begrijpen. Voor bijvakkers uit de talen en culturen studies van Azië biedt het college de gelegenheid om de eigen regio te bezien vanuit een vergelijkend en mondiaal perspectief. Studenten worden uitgenodigd om te zoeken naar de grotere verbanden van, op het eerste oog los van elkaar staande, regionale (bv Europese, Indiase, Chinese) processen.
Studielast
totale studielast voor de cursus: 140 uur
uren die aan het volgen van college worden besteed: 24 uur
tijd voor het bestuderen van de verplichte literatuur: 116 uur of, in het geval van 10 ECTS: 256 uur
Literatuur
- John Darwin, After Tamerlane: The Global History of Empire since 1405 (London: Penguin, 2007).
Extra literatuur voor 10 ECTS is via Blackboard te downloaden.
Toetsing
Schriftelijk tentamen met enkele essayvragen.
Rooster
Semester II, zie rooster.
Informatie
Bij de docent: Dr. J.J.L. Gommans
Blackboard/webpagina
Blackboard wordt gebruikt voor powerpoint-presentaties, extra literatuur voor tentamen en voor praktische informatie over cursus.