Coördinator
Naam: N.J.C. (Niels) van de Ven, MSc
Werkadres: Steenschuur 25
Bereikbaarheid: ma. t/m vrij. 09.00-17.00 uur
Telefoon: 071-527 7851
E-mail: n.j.c.van.de.ven@law.leidenuniv.nl
Departement/afdeling
Departement: Fiscale en Economische vakken
Afdeling: Centrum voor Bedrijfswetenschappen
Kamernummer secretariaat: B 2.29
Openingstijden: Maandag t/m vrijdag, van 9.00 – 17.00 uur
Telefoon secretariaat: 071 – 527 7851
E-mail: Bedrijfseconomie@law.leidenuniv.nl
Omschrijving
Doel van de cursus
Kennis maken met de basisbeginselen in de theorie van de marketingmix instrumenten (de 4 P’s) en het operationaliseren van deze marketingmix in de praktijk.
Korte omschrijving van het vak
Nadat in het inleidende vak Marketing Management aandacht is besteed aan het strategische deel van het marketingplan, zal in het verdiepende vak worden ingegaan op de implementatie ervan: welke beslissingen moeten worden genomen en welke marketinginstrumenten hierbij gehanteerd dienen te worden om de gekozen strategieën te operationaliseren. Dit alles wordt mede behandeld aan de hand van een te schrijven operationeel marketing plan.
Eindtermen van de cursus
Na afronding van deze cursus hebben studenten de volgende kwalificaties verworven:
Kennis van de basisbeginselen in de theorie van de marketingmix instrumenten (de 4 P’s);
Het kunnen toepassen van de theorie van de marketingmix instrumenten (de 4 P’s);
Het kunnen toepassen van de meest gebruikte modellen in het analyseren van de commerciële situatie van een bedrijf;
Kennis van de elementen van het operationele marketingplan; en
Begrip van de financiële en organisatorische implicaties van een marketingplan.
Onderwijsvormen
Gecombineerd Hoor- werkcolleges
Aantal à 4 uur: 5
Namen docenten: M.J. (Malgorzata) Iwanczuk-Prost MA, N.J.C. (Niels) van de Ven, MSc
Vereiste voorbereiding door studenten: lezen van betreffende hoofdstukken per week.
Studiemateriaal
- Verplicht studiemateriaal
Literatuur:
Philip Kotler, Veronica Wong, John Saunders, Gary Armstrong– Principles of Marketing. Pearson/Prentice Hall, Fifth European edition, 2008.
Reader:
Geen, alle benodigde informatie, communicatie en relevante links worden verstrekt via Blackboard en hoorcolleges.
- Aanbevolen studiemateriaal
Zie cursusomgeving Blackboard
Toetsing
Toetsvorm(en)
Schriftelijk tentamen, bestaande uit meerkeuzevragen, essayvragen en een caseanalyse. Dit tentamen telt voor 70% mee voor het eindcijfer.
Het schrijven van een operationeel marketingplan. Dit operationeel marketingplan telt voor 30% mee voor het eindcijfer.
Inleverprocedures
Zie Blackboard.
Examenstof
Tot de examenstof behoort de verplichte literatuur en hetgeen behandeld is tijdens hoorcolleges en werkgroepen.
Ingangseis
Het vak Marketing Management moet met goed gevolg afgerond zijn.
Rooster
Via de facultaire website: infosheet.
Inschrijving
Werkgroepen, als indicatie voor de coördinerende docent van het aantal te verwachten deelnemers aan werkcolleges.
Digitale leeromgeving
Bij dit vak wordt gebruik gemaakt van Blackboard.
Bijzonderheden
Geen.