Studiegids

nl en

Integratie en socialisatie in multiculturele samenlevingen

Vak
2009-2010

Doel en inhoud

Doel
Doel van de cursus is u te introduceren in de theorievorming en het onderzoek naar de politieke psychologie van multiculturele samenlevingen. Na afloop van de cursus heeft u meer kennis en inzicht in de belangrijke theorieën en onderzoeksvragen, -methoden en –bevindingen op het gebied van integratie en socialisatie in multiculturele samenlevingen, en heeft u een eigen onderzoeksplan ontwikkeld ter beantwoording van een van de wetenschappelijke vraagstellingen van deze cursus.

In deze cursus gaan we een antwoord zoeken op de volgende intrigerende vragen: Waarom is de één voor meer immigratie en is de ander daar mordicus tegen? Hoe is de voorkeur voor integratie, segregatie, assimilatie of marginalisatie te verklaren? Wat ligt ten grondslag aan discriminatie? Wat zijn de bronnen van negatieve attituden zoals racisme, anti-Semitisme, en Islamofobie? Hoe kunnen we radicalisering verklaren en wat doen overheden om die te voorkomen? Welke beoogde en onbedoelde effecten heeft het integratiebeleid van de verschillende overheden? Hoe worden verschillen in politieke participatie verklaard en wat wordt gedaan om politieke participatie van immigranten te bevorderen? Hoe effectief zijn de verschillende vormen van onderwijs en voorlichting voor meer wederzijds begrip en acceptatie? De kernvraag is: hoe kunnen we verschillen in gedrag en attituden ten aanzien van immigratie, integratie, en nationale en etnische groepen onder elites en burgers van meer- en minderheden in multiculturele samenlevingen verklaren?

De meer concrete doelen van de cursus zijn kennis van en inzicht in:

  • Conceptualiseringen en operationaliseringen van kernbegrippen, inclusief multiculturele samenleving; multiculturalisme; nationale en etnische identiteiten, acculturatie strategieën, discriminatie; vooroordelen, stereotypen en clichés radicalisering;

  • Theorieën ter verklaring van intergroep gedrag en attituden ten aanzien van de ‘ín-group’ en ‘out-groups’, inclusief politieke socialisatie theorie, sociale identiteit theorie, realistische groep conflict theorie, en de direct contact hypothese;

  • Onderzoek naar intergroep gedrag en attituden ten aanzien van de ‘ín-group’ en ‘out-groups’, methoden van verzameling en analyse van data;

  • Attituden ten aanzien van immigratie, en de verklaringen daarvan;

  • Attituden ten aanzien van acculturatie strategieën – inclusief integratie, assimilatie, segregatie/separatie en marginalisatie/exclusionisme – en de verklaringen daarvan.

  • Attituden ten aanzien van de ‘in-group’ – inclusief patriottisme, nationalisme, etnische identiteiten – en de verklaringen daarvan;

  • Attituden ten aanzien van specifieke ‘out-groups’ – inclusief racisme, anti-Semitisme, Islamofobie, en Romafobie – en de verklaringen daarvan;

  • Integratiebeleid van lokale, nationale en internationale overheden: doelen, middelen en beoogde en onbedoelde effecten;

  • Onderwijs en voorlichting over en voor multiculturele samenlevingen: doelen, methoden, middelen en effecten.

De cursus beoogt ook bij te dragen aan de ontwikkeling van de volgende algemene academische capaciteiten:

  • Wetenschappelijke vraagstukken op een onafhankelijke wijze zelfstandig kunnen analyseren;

  • Wetenschappelijke inzichten op een goed gestructureerde en duidelijke wijze mondeling kunnen presenteren;

  • Wetenschappelijke inzichten op een goed gestructureerde en duidelijke wijze schriftelijk kunnen presenteren.

Inhoud
De colleges, literatuurstudie en opdrachten behandelen de volgende onderwerpen:

  • Multiculturele samenlevingen: kernvragen voor wetenschap en beleid;

  • Theorieën en onderzoek ter verklaring van intergroep gedrag en attituden;

  • Nationale en etnische identiteiten;

  • Attituden ten aanzien van immigratie en acculturatie strategieën;

  • Racisme, anti-Semitisme, Islamofobie en Romafobie en de verklaringen daarvan;

  • Politiek, integratie, en politieke cohesie;

  • Socialisatie in multiculturele samenlevingen.

Onderwijsvormen

De werkvormen van de cursus zijn: hoor- en werkcolleges; literatuurstudie; het schrijven en presenteren van een recensie van een wetenschappelijk artikel of boekhoofdstuk; het schrijven van een commentaar op een concept onderzoeksplan van, en het bespreken daarvan met een medestudent(e); en het ontwikkelen en schrijven van een eigen onderzoeksplan.

De studie-investering voor de afzonderlijke onderdelen van de cursus is: colleges: 14 uur, literatuurstudie: 58 uur, schrijven van een recensie: 20 uur, schrijven van een commentaar op het concept onderzoeksplan van een medestudent(e): 10 uur, bespreken daarvan met een medestudent(e): 2 uur, ontwikkelen en schrijven van een eigen onderzoeksplan: 36 uur. In totaal is de studie-investering voor de cursus (5 EC x 28 uur =) 140 uren.

Literatuur

  • Sniderman, P.M. & L. Hagendoorn 2007, When Ways of Life Collide; Multiculturalism and Its Discontents in The Netherlands, Princeton, N.J.: Princeton University Press (ISBN-13:978-0-691-12906-8, 139 pagina’s). Dit boek heeft van de American Political Science Association de 2008 Robert E. Lane Best Book Award gekregen.

  • Poppe, E. & M. Verkuyten (eds.) 2007, Culture and Conflict, Amsterdam: Aksant. Hoofdstukken 6 (pagina 83-100), 7 (105-122), 9 (141-153), 11 (183-195), 12 (197-212), 13 (217-235), 14 (245-260). (ISBN 978-90-5260-287-5, 106 te bestuderen pagina’s van het totaal van 344 pagina’s).

  • M. Kent Jennings 2007, Political socialization, in: Dalton, R. J. & H.-D. Klingemann (eds.) 2007, The Oxford Handbook of Political Behavior, New York, N.Y.: Oxford University Press, chapter 2, pagina’s 29-40 (11 pagina’s).

  • Huddy, L. 2003, Group identity and political cohesion, in: Sears, D. O. & L. Huddy, R. Jervis (eds.), Oxford Handbook of Political Psychology, New York, N.Y.: Oxford University Press, chapter 15, pagina’s 511-546 (35 pagina’s).

  • Sears, D. O. & S. Levy 2003, Childhood and adult political development, in: Sears, D. O. & L. Huddy, R. Jervis (eds.), Oxford Handbook of Political Psychology, New York, N.Y.: Oxford University Press, chapter 3, pagina’s 60-94 (34 pagina’s).

  • Zagefka, H. & R. Brown 2002, The relationship between acculturation strategies, relative fit and intergroup relations: immigrant-majority relations in Germany, European Journal of Social Psychology 32, 171-188 (17 pagina’s).

  • Davidov, E. & B. Meuleman, J. Billiet, P. Schmidt 2008, Values and support for immigration : a cross-country comparison, European Sociological Review 0: jcn020v1-jcn020 (13 pagina’s).

  • Aarts, K. & J. Thomassen 2008, Dutch voters and the changing party space 1989 – 2006, Acta Politica 43, 203-231 (28 pagina’s).

  • Elkins, Z. & J. Sides 2007, Can insitutions build unity in multiethnic states? American Political Science Review 101 (4), 693-706/8 (13 pagina’s).

Toetsing

Het eindcijfer voor uw werk voor deze cursus wordt als volgt berekend: het cijfer voor de recensie van een wetenschappelijke publicatie: 2/10, het cijfer voor het schriftelijk commentaar op het conceptonderzoeksplan van een medestudent(e): 2/10, en het cijfer voor uw eigen onderzoeksplan: 6/10. Voorbeeld: een 9 voor de recensie, een 7 voor het commentaar, en een 6 voor het onderzoeksplan, resulteren in het eindcijfer 2×9 + 2×7 + 6×6 = 68 : 10 = 6.8, afgerond een 7.

Rooster

Rooster Integratie en socialisatie in multiculturele samenlevingen

De deadlines voor de inlevering van de schriftelijke opdrachten bij de docent zijn:

  • Recensie: 29 september vóór 16.00 uur;

  • Commentaar: 13 october vóór 16.00 uur;

  • Onderzoeksplan: 27 october vóór 16.00 uur.

Blackboard

De cursus wordt ondersteund met een Blackboard site.