Kennismaking met Griekse, Keltische, Romeinse en Byzantijnse munten als archeologische, economische en historische objecten. Centraal staan de functie en rol van (munt)geld in de Griekse, Hellenistische en Romeinse wereld. Er zal onder meer aandacht besteed worden aan handel en economie, politiek, propaganda en identiteit. De collegereeks zal worden afgesloten met een practicum dat plaatsvindt in het Geldmuseum te Utrecht, waarbij de tijdens de colleges besproken munten nader bestudeerd kunnen worden.
Ingangseisen
Studenten die geen archeologie studeren, maar het vak antieke numismatiek als bijvak willen volgen, kunnen een verzoek tot toelating voor het vak indienen bij de docent: p.belien@geldmuseum.nl. NB.studenten Archeologie kunnen zich via blackboard aanmelden.
Geen.
Doelstelling
Een aankomend archeoloog vertrouwd maken met munten als archeologische bron voor datering en interpretatie van de context waarin munten worden gevonden. Het leren lezen van opschriften, muntplaatsen etc.
Leerdoelen
Het in brede lijnen kunnen schetsen van de historische ontwikkeling van de Griekse, Keltische,Romeinse en Byzantijnse muntslag tot aan de keizertijd;
Kennis van de binnen de numismatiek gebruikte termen en methodes;
Kunnen beschrijven van Antieke munten (herkennen van verschillende muntsystemen en denominaties, het kunnen lezen en interpreteren van op- en omschriften en muntvoorstellingen);
Kennis van de manieren waarop vondstmunten gebruikt kunnen worden bij het dateren van archeologische contexten;
Kennis van de manieren waarop vondstmunten gebruikt kunnen worden bij de interpretatie van de functie van archeologische contexten.
Onderwijsvorm
Hoorcollege.
Toetsing
Schriftelijk tentamen
Literatuur
Wordt bekend gemaakt bij aanvang colleges.