Studiegids

nl en

Theorie II - deel één

Vak
2009-2010

Deze cursus van 1 semester bouwt voort op Theorie I. Aan de orde komen: actuele problemen, de termniologie en de belangrijkste ‘scholen’ in de archeologische theorie (waaronder het processualisme en het postprocessualisme). Diverse benaderingen worden getoetst aan de hand van case studies.

In in het eerste deel, dat plaatsvindt in blok I bestuderen de studenten zelfstandig Ian HODDER (ed.) ‘ Archaeological Theory Today´. Cambridge 2004.
In de daaropvolgende week vindt het bijbehorende open boektentamen plaats (boek + Engels-Nederlands woordenboek meenemen).

In blok II volgt een serie hoorcolleges (diverse sprekers) waarover in de daaropvolgende week een tentamen plaatsvindt, waarbij 1 of 2 onbekende wetenschappelijke teksten dienen te worden geanalyseerd.
Presentaties worden op de blackboardsite Theorie II (2009/2010) gezet. Code: vdMeer. BA3-studenten maken voorts een werkstuk over 2 of meer contraire theorieën

Let op: In de hoorcolleges worden andere onderwerpen behandeld dan in de collegereeks Theorie II van 2008/09!

Ingangseisen

Geen.

Leerdoelen

  • Het bieden van inzicht in de modernste archeologische theorieën aan de hand van boeiende case studies;

  • De sleutelbegrippen, zoals behandeld in het college en in het boek, kunnen definiëren;

  • Het oefenen in kritisch denken, reflecteren, discussiëren, over de grenzen van het eigen vak heenkijken en het vergelijken van tegenstrijdige modellen;

  • Kritisch beschouwen van teksten naar aanleiding van de in het college behandelde theorieën en onderwerpen;

  • De student kan een eigen mening vormen over de in het college behandelde theorieën en deze goed onderbouwen.

Onderwijsvorm

Hoorcollege met plenaire discussie.

Toetsing

Twee schriftelijke tentamens: over het boek (2 ects) en over de collegestof (2 ects)

Literatuur

Ian HODDER, Archaeology Theory Today. Cambridge, 2005.