Ingangseis
BA 2 vakken afgerond
Beschrijving
Het college gaat in op de rol en betekenis van klimaat in archeologische contexten. Hoe gaan archeologen om met klimaat en klimaatverandering als verklaringsmodel voor veranderingen in samenlevingen? Wat is de wisselwerking tussen klimaatstudies en archeologische interpretaties? En welke betekenis moeten we aan klimaat toekennen in de ontwikkeling van samenlevingen in het oude Nabije Oosten? Aan de hand van een aantal case studies onderzoeken we de rol van een veranderend klimaat in het verleden en de effecten daarvan (sociaal, economisch, materieel, etc.) in de vroege dorpen en steden. Hoe reageerden deze gemeenschappen op abrupte of geleidelijke ecologische verschuivingen en welke mitigerende maatregelen waren aan de orde?
Leerdoelen
Inzicht in de ro van klimaat in archeologische reconstructies en verklaringsmodellen;
Inzicht in de verschillende benaderingen betreffende de betekenis van klimaat in de archeologie;
Kritisch lezen en analyseren van de opgegeven literatuur (wat is de probleem- en doelstelling van een artikel, wat zijn de sleutelargumenten, wat betoogt de auteur, wat zijn de sterke en zwakke punten, etc.)
kritisch naar elkaar luisteren en een goede discussie kunnen voeren;
de presentaties van mede-studenten kritisch beschouwen;
de eigen mening goed kunnen beargumenteren;
in staat zijn een goed essay te schrijven (hoofdvraag, deelvraag, conclusie, etc.) en daarin de gegeven feedback te verwerken
Onderwijsvorm
Werkcollege met verplicht te lezen literatuur. Studenten bestuderen vóór aanvang van elk college de vooraf opgegeven literatuur. Het thema wordt door de docenten allereerst geïntroduceerd naar theorie en benadering door middel van een hoorcollege. Studenten presenteren vervolgens elk individueel een casus met de algemene benadering als uitgangspunt naast een regionale of anderzins specifieke toepassing (gebaseerd op de opgegeven literatuur). Na Klassikale bespreking en discussie wordt de mondelinge versie bewerkt tot een essay van ca. 3000-5000 woorden
Toetsing
Uitvoering en kwaliteit van de presentatie; actieve participatie in de discussie; lezen van verplichte literatuur; en kwaliteit van het werkstuk dat bovendien binnen een afgesproken termijn dient te worden ingeleverd.
Literatuur
Wordt tijdens het college bekend gemaakt