Studiegids

nl en

Opvoedingsvoorlichting, preventie en interventie: het vertalen van wetenschap naar praktijk

Vak
2009-2010

Coordinator

Mw. dr. L.R.A. Alink.

Doel en inhoud

Doel
Het verwerven van inzicht in de theorie en praktijk van opvoedingsvoorlichting in termen van vroegtijdige herkenning van opvoedingsproblemen en de preventie ervan.
Inhoud
Veel ouders hebben vragen over de opvoeding van hun kind. Deze worden gesteld aan en beantwoord door verschillende mensen uit de wetenschap en praktijk. In dit vak worden deze vragen en antwoorden bestudeerd en geanalyseerd. Dit wordt gedaan vanuit theoretische en praktische invalshoeken.

Ten eerste wordt ingegaan op het theoretisch kader en de algemene kenmerken en principes van opvoedingsvoorlichting. Ook wordt aandacht besteed aan vroegtijdige herkenning van opvoedingsproblemen op basis van zowel ouder- als kindkenmerken en de voorspellende waarde van deze kenmerken voor latere opvoedingsproblemen. Verder worden de mogelijkheden besproken voor preventie en voorlichting met betrekking tot onder andere huilen, slaapproblemen, eetproblemen en gedragsproblemen. Voor al deze aspecten wordt nagegaan in hoeverre gedegen wetenschappelijke evaluatiestudies van verschillende voorlichtingsmethoden en interventies voorhanden zijn en of de informatie en adviezen die ouders krijgen ook gebaseerd zijn op dergelijke wetenschappelijke inzichten. Populaire opvoedingsboeken die ouders lezen worden bijvoorbeeld kritisch onder de loep genomen. De vertaalslag van theorie naar praktijk wordt ook gemaakt in verschillende praktische opdrachten waaronder het ontwerpen van een brochure voor opvoeders gebaseerd op wetenschappelijke inzichten.

Eindtermen 1.1, 1.2, 1.3, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.6, 2.7, 2.8, 2.9, 2.10, 2.11, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4.

Onderwijsvormen

Hoorcolleges (wekelijks 1) en werkgroepen (wekelijks 1) met verplichte aanwezigheid.

Literatuur

  • Sameroff, A.J., McDonough, S.C., & Rosenblum, K.L. (2004). Treating parent-infant relationship problems; strategies for intervention. New York: The Guilford Press.

  • Strahan, E.Y., Dixon, W.E., Banks, J.B. (2010). Parenting with reason: Evidence-based approaches to parenting dilemmas. New York: Routledge.

  • Webster-Stratton, C. (2006). The incredible years: A trouble-shooting guide for parents of children aged 2-8 years. Seattle: Incredible Years.

  • Artikelen (worden nader bekend gemaakt via Blackboard).

Toetsing

Schriftelijk tentamen en een werkstuk. Een eindcijfer wordt pas dan gegeven als ook aan de opdrachten tijdens de werkgroepen is voldaan.

Rooster

Rooster Opvoedingsvoorlichting, preventie en interventie: het vertalen van wetenschap naar praktijk
Wordt later bekend gemaakt.

Inschrijving

Inschrijving via U-twist voor ALLE vakken en tentamens is verplicht.
Inschrijven voor een vak kan tot uiterlijk twee weken voor aanvang van het eerste college. Inschrijven voor het tentamen kan tot uiterlijk één week voor het tentamen. Zonder inschrijving kan men niet deelnemen aan het onderwijs of het tentamen.