Studiegids

nl en

Kinderopvang buitenshuis

Vak
2009-2010

Coördinator
Mw. dr. H.J. Vermeer.

Doel en inhoud
Waar zo’n 30 à 40 jaar geleden nog een overwegend afwijzende houding bestond ten aanzien van werkende ouder(s) en kinderopvang buitenshuis, wordt dit verschijnsel steeds meer een maatschappelijk geaccepteerde behoefte en noodzaak. In dit onderdeel wordt onder andere aandacht besteed aan de geschiedenis van kinderopvang en beleid, kwaliteit van kinderopvang, empirisch onderzoek naar effecten van kinderopvang op de ontwikkeling van kinderen, nieuwe ontwikkelingen in beleid en onderzoek. Zowel gegevens uit Nederland als uit de internationale onderzoeksliteratuur zullen aan bod komen.
Eindtermen: 1.1, 1.3, 1.4, 2.1, 2.2, 2.4 t/m 2.11, 3.1 t/m 3.4

Onderwijsvormen
Hoor- en verdiepingscolleges. Eén of meer verdiepingscolleges zullen worden verzorgd door gastsprekers uit de praktijk.

Literatuur
1. Clarke-Stewart, A. & Allhusen, V.D. (2005). What we know about childcare. Cambridge: Harvard University Press.
2. IJzendoorn, M.H. van, Tavecchio, L.W.C. & Riksen-Walraven, J.M.A. (2004). De kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang. Amsterdam/ Meppel: Boom.
3. Nader op te geven recente artikelen.

Toetsing
Schriftelijk tentamen over de collegestof en de literatuur en tussentijdse opdrachten, waaronder een schrijfopdracht.

Rooster
Wordt later bekend gemaakt.

Inschrijving
Inschrijving via U-twist voor ALLE vakken en tentamens is verplicht.
Inschrijven voor het tentamen kan tot uiterlijk één week voor het tentamen. Zonder inschrijving kan men niet deelnemen aan het onderwijs of het tentamen.