Studiegids

nl en

Augustus’ revolutie

Vak
2009-2010

Beschrijving

De periode van keizer Augustus blijft fascineren. Waar eerder zijn regering vooral werd gezien als een niet geheel legitieme machtsgreep die het einde van de Republiek betekende, wordt nu de Augusteïsche periode beschouwd als het begin van een ongekende culturele bloei, die wel is aangeduid als een culturele revolutie. Hoewel deze term historisch gezien een zeer ongelukkige bijklank heeft en Augustus zelf primair in termen van restauratie dacht, is hij zeker niet onterecht. Tegelijk is ook duidelijk dat het woord ‘cultuur’ in de breedste zin van het woord moet worden opgevat, en dat er een nauwe relatie bestaat tussen Augustus’ verdere hervormingen van de Romeinse maatschappij en de culturele veranderingen die tegelijk gaande waren.
In dit college staat de culturele bloei onder Augustus centraal. Aan de hand van een aantal sleutelteksten zullen een aantal grotere thema’s behandeld worden: Augustus’ constructie van het Romeinse mythische verleden, zijn herschepping van de stad van Rome, zijn restauratie van de Romeinse religie, en zijn zelfrepresentatie en ideologie. Tegelijk wordt ingegaan op de nieuwe interpretaties die de afgelopen decennia van de Augusteïsche periode zijn gegeven. Het college wordt gegeven door een Latinist en een oud-historicus, die de onderwerpen ieder vanuit hun eigen perspectief zullen behandelen.

Onderwijsvorm

Werkcollege. NB verplichte aanwezigheid zie studiereglement Instituut voor Geschiedenis, art 2)

Leerdoelen

Kennis en inzicht

  • kennis van de belangrijkste historische en culturele ontwikkelingen aan het begin van het Principaat

  • kennis van de persoon van Augustus

  • inzicht in de relatie tussen culturele en historische ontwikkelingen

Vaardigheden

  • analyse van grotere literaire teksten

  • plaatsing van literaire teksten in historische context

  • gebruik van literaire teksten voor geschiedschrijving

Studielast

10 ects = 280 uur

  • college: 2 uur p.w. x 13 weken = 26 uur

  • gezamenlijk te lezen literatuur: ca 500 pagina’s = ca 70 uur

  • werkstuk (incl. presentaties en opdrachten): ca 180 uur

Literatuur

Voor het college wordt gebruik gemaakt van K. Galinsky (ed.), The Cambridge Companion to the Age of Augustus (Cambridge 2005). Dit werk is elektronisch beschikbaar via de Digitale Bibliotheek van de Universiteitsbibliotheek en hoeft dan ook niet per se te worden aangeschaft. Voor zover niet elektronisch beschikbaar worden kopieën van de te bespreken antieke teksten en overige gebruikte werken beschikbaar gesteld in de leeszaal Klassieke Talen van de Universiteitsbibliotheek.
NB: de antieke teksten worden in vertaling besproken; van classici wordt echter verwacht dat zij ook het Latijn bestuderen.

Toetsing

Toetsing vindt plaats door middel van een werkstuk. Het eindcijfer wordt verder bepaald door de kwaliteit van de presentatie, ingeleverd werk, en participatie. Voor historici en classici gelden ietwat andere eisen ten aanzien van het werkstuk; deze worden op college verder uitgelegd.

Rooster

Semester I, zie rooster.

Informatie

Bij de docenten: dr. L.E. Tacoma en dr. C.H. Pieper

Blackboard

Bij het college wordt gebruikt gemaakt van Blackboard. Nadat de student zich op de gebruikelijke wijze heeft ingeschreven bij het secretariaat, dient hij zich voorafgaand aan het eerste college aan te melden op Blackboard voor de cursus.

Aanmelden

Aanmelden via U-TWIST, zie aanmeldingsprocedures.