Deze cursus van 1 semester bouwt voort op Theorie 2. Aan de orde komen: actuele problemen, de termniologie en de belangrijkste ‘scholen ‘in de archeologische theorie (waaronder het processualisme en het postprocessualisme). Diverse benaderingen worden getoetst aan de hand van case studies.
In blok I bestuderen de studenten zelfstandig Ian HODDER (eds.) ‘ Archaeological Theory Today´. Cambridge 2004.
In de daaropvolgende week vindt het bijbehorende open boektentamen plaats (boek + Engels-Nederlands woordenboek meenemen).
In het tweede deel, dat plaatsvindt in blok II, volgt een serie hoorcolleges (diverse sprekers) waarover in de daaropvolgende week een tentamen plaatsvindt, waarbij 1 of 2 onbekende wetenschappelijke teksten dienen te worden geanalyseerd.
Presentaties worden op de blackboardsite Theorie II (2009/2010) gezet. Code: vdMeer. BA3-studenten maken voorts een werkstuk over 2 of meer contraire theorieën
Let op: In de hoorcolleges worden andere onderwerpen behandeld, dan in de collegereeks Theorie II van 2008/09!
Ingangseisen
Geen.
Leerdoelen
Het bieden van inzicht in de modernste archeologische theorieën aan de hand van boeiende case studies;
De sleutelbegrippen, zoals behandeld in het college en in het boek, kunnen definiëren;
Het oefenen in kritisch denken, reflecteren, discussiëren, over de grenzen van het eigen vak heenkijken en het vergelijken van tegenstrijdige modellen;
Kritisch beschouwen van teksten naar aanleiding van de in het college behandelde theorieën en onderwerpen;
De student kan een eigen mening vormen over de in het college behandelde theorieën en deze goed onderbouwen.
Onderwijsvorm
Hoorcollege met plenaire discussie.
Toetsing
Twee schriftelijke tentamens: over het boek, over de collegestof (2 ects) en een werkstuk (1 ects).
Literatuur
Ian HODDER (eds), Archaeology Theory Today. Cambridge, 2005.