Deze cursus is verbonden aan een al lopend internationaal onderzoeksproject over de geschiedenis van ontwikkelingshulp. Na eerder te zijn ingegaan op de theorieën en concepten achter ontwikkelingshulp en de motieven te hebben geanalyseerd van de donorlanden (met name de landen die de VN-normen voor buitenlandse hulp halen), richt het project nu de aandacht op de vraag naar de effectiviteit van de hulp. Als casusland wordt Tanzania genomen, dat in de jaren ’70 gold als de ‘lieveling’ onder de donorlanden, die ook allemaal in dit land aanwezig waren. Vorig jaar zijn in het kader van deze cursus de hulpprojecten onderzocht op basis van de secundaire literatuur en de beschikbare archieven van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Deze bronnen leveren echter een beperkt perspectief en dragen een inherente vooringenomenheid in zich. Dit jaar is dan ook het doel van de cursus het beeld dat via het eerdere onderzoek naar deze geschreven bronnen naar voren is gekomen, aan te vullen met een geschiedsschrijvingsproject op basis van de mondelinge overlevering van een aantal betrokken personen uit de jaren ’70 en ’80 in Tanzania. De cursus wordt afgesloten met een eendaagse conferentie waarin we de ooggetuigen samenbrengen en confronteren met elkaars ervaringen.
Onderwijsvorm
Werkcollege. NB verplichte aanwezigheid zie studiereglement Instituut voor Geschiedenis, art 2)
Leerdoelen
Inzicht in elementen van ontwikkelingstheorie en -problematiek
Inzicht in voor- en nadelen van project evaluatietechnieken
Kennis over de postkoloniale geschiedenis van Afrika
Ervaring in oral-history technieken
Enige besef van de voordelen en beperkingen van dit type onderzoek
Literatuur
S.M. Rugumamu, Lethal Aid. The illusion of Socialism and Self-reliance in Tanzania, Africa World Press, Trenton, NJ, 1997
Toetsing
Werkstuk, paper e.d. (70%)
Referaat, mondelinge presentatie (30%)
Rooster
Semester I zie rooster.
Informatie
Bij de docent: Prof.Dr. G.T. Griffiths
Aanmelden
Aanmelden via U-TWIST, zie aanmeldingsprocedures.