Studiegids

nl en

World Archaeology - deel twee

Vak
2009-2010

Beschrijving

Dit college geeft een chronologisch overzicht van de globale ontwikkeling van mens en maatschappij vanaf de eerste mensachtigen in het verre verleden tot aan complexe samenlevingen. Het college wordt gerelateerd aan het boek The human past, dat de rode draad van het vak vormt. Naar aanleiding van deze brede basis worden in de collegereeks accenten aangebracht vanuit het Leidse studieprogramma. De docenten brengen in de colleges de grote lijnen van de verschillende thema’s over, maar behandelen daarnaast onderzoek van onze eigen faculteit, dat bij de betreffende hoofdstukken aansluit.

Wekelijks dient de student een hoofdstuk te lezen, waarna via de studentenwebsite van de uitgever vragen beantwoord moeten worden. Hierbij moeten alle toetsen worden gemaakt en moet een score van minimaal 60% worden behaald.

Het college is gekoppeld aan het vak academische vaardigheden, waarin elke week in een kleine groep oefeningen worden besproken die inhoudelijk gerelateerd zijn aan world archaeology.

Leerdoelen

  • Kennis van en inzicht in de samenhang van de biologische en culturele evolutie van de mens, zoals kennis van de verschillende voorouders van de mens, de belangrijkste sites, veranderingen in voedselpatronen en ecologie, e.d.;

  • Inzicht in processen van menselijke evolutie en van de verspreiding van het genus Homo over de aarde;

  • Kennis van de technologische ontwikkelingen in de prehistorie en deze in de tijd kunnen plaatsen;

  • Chronologisch en geografisch kunnen inkaderen van de belangrijkste periodes en hun culturele manifestaties in de verschillende gebieden, zoals behandeld in de colleges en in het boek (bijvoorbeeld: kennis van en inzicht in het proces van neolithisatie: bijvoorbeeld weten hoe dit proces verliep en volgens welke routes);

  • Globale kennis van en inzicht in technologische, sociale en culturele ontwikkelingen door de tijd heen per regio (in grafritueel, nederzettingen, economische ontwikkelingen, sociale organisatie)

  • Globaal inzicht in de mechanismen van uitwisseling, m.a.w. hoe sociale netwerken tot stand komen en in stand gehouden worden

  • Inzicht in de organisatiestructuur van diverse soorten samenlevingen: ontwikkeling sociale complexiteit, uitwisseling,

  • Het kunnen leggen van verbanden en tegenstellingen in de verschillende periodes en gebieden,

  • Zelfstandig leren studeren door toepassing van de e-learning structuur.

Onderwijsvorm

College

Toetsing

  • Wekelijks verplichte toets op de studentenwebsite met score van minimaal 60%. Alleen indien hieraan voldaan is, wordt de student toegelaten tot het deeltentamen en de verdere collegereeks.

  • Drie deeltentamens (multiple choice) van elk 5 ec afsluitend aan elk blok

Literatuur

C. Scarre (ed.), 2005, The human Past. World Prehistory & the development of human societies. Thames & Hudson, London. ISBN-13 978-0-500-28531-2 / ISBN-10 0-500-28531-4