Beschrijving
Geen stad in Europa heeft zo’n eigen karakter als Venetië. Wat betekent dat voor de Venetiaanse kunst? De onderwerpen die in deze werkgroep bestudeerd zullen worden, betreffen de schilderkunst en de beeldhouwkunst van Venetië in de vijftiende en zestiende eeuw, gezien tegen de achtergrond van de bijzondere politieke situatie in de stad. Aandacht zal besteed worden aan schilders als Bellini, Titiaan, Tintoretto en Veronese en beeldhouwers als Sansovino en Vittoria. Gekozen is voor een thematische aanpak. Tot die thema’s behoren de verhouding tussen de stad en het vasteland, de inbreng van de opdrachtgever, de rol van de beschouwer en de samenwerking van schilders en beeldhouwers.
Onderwijsvorm
Werkcollege. Er geldt voor de werkcolleges een aanwezigheidsplicht (zie Onderwijs- en ExamenReglement [OER]).
A la carte- en Contractonderwijs
Niet beschikbaar voor A la carte- of Contractonderwijs.
Toegangseisen
Zie studiegids en examenreglement.
Leerdoelen
Inzicht in de kunstgeschiedenis van Venetië in het behandelde tijdvak.
Kritisch beoordelen van vakliteratuur en oefening in vaardigheden die nodig zijn voor het zelfstandig verrichten van onderzoek.
Tussentijdse mondelinge presentatie van onderzoeksresultaten.
Schrijven van een onderbouwd werkstuk over een kunsthistorisch probleem.
Studielast
5 ects
Literatuur
Aan te schaffen voor het begin van het college: Norbert Huse en Wolfgang Wolters / The art of Renaissance Venice: architecture, sculpture and painting, 1460-1590 (Chicago 1990). Of de Duitstalige versie: Venedig: die Kunst der Renaissance: architektur, skulptur, Malerei, 1460 – 1590 (Munchen 1986). Gedurende de colleges wordt nadere literatuur opgegeven.
Toetsing
Mondelinge en schriftelijke presentatie.
Tijdens de colleges wordt een actieve deelname verwacht.
Rooster
Roosters 2009-2010
Informatie
E.J.M. van Kessel: e.van.kessel@hum.leidenuniv.nl
E. Grasman: e.grasman@hum.leidenuniv.nl
Aanmelden
Via U-twist
Blackboard
nvt ### Opmerkingen
nvt