Studiegids

nl en

Assisteren Biodiversiteit en Evolutie

Vak
2009-2010

Coordinator
Marco Roos & Bas Zwaan
Email: roos@nhn.leidenuniv.nl

Omschrijving
In dit blok staat de evolutietheorie en de Tree of Life centraal. De belangrijkste concepten en processen van evolutie en fylogenie reconstructie worden uitgelegd en de studenten maken kennis met de enorme diversiteit en variatie in levende organismen. Aan de hand van een selectie van de belangrijkste groepen van (m.n. fotosynthetiserende) prokaryoten tot meercellige planten, paddenstoelen en dieren worden de studenten getraind om morfologische en anatomische kenmerken gericht waar te nemen. Een zwaar accent krijgt het vastleggen van deze waarnemingen en het interpreteren van de waargenomen structuren in het licht van de aangeboden informatie over levenscycli.
Het assisteren omvat het voorbereiden van de practica (bijvoorbeeld verzamelen en verzorgen van materiaal, preparaten, illustraties, demonstraties, werkgroepen), het houden van tenminste één voorcollege, praktische en inhoudelijke ondersteuning van de studenten tijdens de practica, het nakijken van de opdrachten en het surveilleren tijdens de tentamens.

Onderwijsvormen
Practica vormen naast hoorcolleges een centraal onderdeel van dit blok. Ter inleiding wordt in het begin van elk practicum een voorcollege van c. 15-20 minuten gehouden. Van de assistenten wordt verwacht tenminste één voorcollege aan de hand van de bestaande power point presentaties uit te werken en zelf te houden.
In de practica worden zowel microscopische preparaten als gehele organismen bestudeerd om vertrouwd te raken met de verscheidenheid aan levende organismen. De practicumopdrachten moeten door de studenten in toenemende mate zelfstandig worden uitgevoerd, en worden dagelijks beoordeeld. Hierbij is assistentie nodig, zowel praktisch (bijvoorbeeld bij het instellen van microscopen en het maken van correcte tekeningen) als inhoudelijk door vragen te beantwoorden en verder uitleg te geven. Verder moeten de opdrachten worden nagekeken en beoordeeld.
Voorts bevatten de practica ook theoretische opdrachten over de diverse groepen organismen en hun plaats in de “Tree of Life”, deels met behulp van Blackboard. Deze opdrachten zijn vooral bedoeld om kennis beter te verwerven en toe te kunnen passen. De studenten worden zelf geacht de opgedane kennis te toetsen met behulp van de oefenstof op de Campbell website.
De (verplichte) excursies naar de Hortus, Naturalis, Sea Life en Artis zijn een integraal en belangrijk onderdeel voor het leren waarnemen.

Studiemateriaal
De relevante hoofdstukken in Campbell & Reece, syllabi, en uitgedeeld materiaal tijdens de practica.

Toetsing
Beoordeling dagelijkse praktijk

Ingangseis/advies
Propedeuse, 2e jaars cursus Biodiversiteit – theorie en praktijk van systematisch onderzoek

Rooster
Zie e-study guide

Inschrijving
Via de docenten of coördinatoren

Gebruik Digitale Leeromgeving
Theoretische vragen via Blackboard en de website van Campbell wordt gebruikt voor oefenstof en zelftoetsing. Alle colleges en voorcolleges worden (soms noodzakelijkerwijs enigszins gesimplificeerd) via Blackboard ter beschikking gesteld.

Doelstelling
De leerdoelen voor het assisteren bij dit blok zijn:
1. het verkrijgen van inzicht in het organiseren van onderwijs, i.c. een practicum;
2. het ondersteunen van de studenten bij het verkrijgen van basisvaardigheden voor (a) het doen van (gerichte) waarnemingen, het vastleggen, interpreteren en communiceren van deze waarnemingen met geannoteerde tekeningen, en (b) het gebruik van classificaties en taxonomische namen;
3. het uitleggen van inhoudelijke informatie aan studenten over biodiversiteit, zowel taxonomisch, morfologisch/anatomisch als qua levenscycli;
4. het houden van mondelinge presentaties, i.c. voorcolleges;
5. het beoordelen van opdrachten.

Opmerkingen
x