Studiegids

nl en

Parlementaire Geschiedenis

Vak
2009-2010

Omschrijving

Deze cursus beoogt studenten te introduceren in de parlementaire geschiedenis van Nederland en hun daardoor meer inzicht te geven in de wording en ontwikkeling van de Nederlandse staat gedurende de laatste twee eeuwen, vanaf de vestiging van de eenheidsstaat. Het accent ligt daarbij op het parlementair besluitvormingsproces en dus op de twee hoofdactores: regering en parlement. In een aantal hoorcolleges wordt die geschiedenis behandeld. Daarbij is tevens gekozen voor een speciaal thema als rode draad door die geschiedenis. Aansluitend op de actualiteit is dat thema: politieke besluitvorming inzake Nederlanderschap (staatsburgerschap en nationale identiteit), immigratie en integratie.
Door de analyse van het politieke besluitvormingsproces bij kwesties waarin nationaliteit, identiteit en vreemdelingenbeleid in het verleden een rol speelden, onderzoeken studenten op welke wijze politici met deze materie omgingen. Hiervoor zullen zij naast literatuuronderzoek veelal de Kamerstukken als primaire bron moeten raadplegen.

Onderwijsvormen

De cursus kent een tweeledig karakter.
Enerzijds wordt in een beperkt aantal hoorcolleges een overzicht gegeven van de parlementaire geschiedenis van twee eeuwen, met speciale aandacht voor het hoofdthema.
Anderzijds wordt vanaf het begin van de deelnemende studenten een actieve bijdrage gevraagd. Deze bestaat
a. uit het schrijven van enkele korte essays op basis van literatuur (op te geven tijdens de eerste bijeenkomst.
b. Uit een korte presentatie over het onderwerp dat zij als casus behandelen. Iedere student kiest hiervoor een apart onderwerp met betrekking tot het hoofdthema (een lijst met onderwerpsuggesties zal aanwezig zijn). Per casus treden een of twee medestudenten op als referent. Aan het einde van de cursus dienen de onderwerpen uitgewerkt te worden in een paper van 5000 a 6000 woorden.

Studiemateriaal

Aantal te bestuderen pagina’s: ca. 550
1. C.C. van Baalen e.a. (red.) (2007), Jaarboek Parlementaire Geschiedenis 2007. De moeizame worsteling met de nationale identiteit, Amsterdam, Boom. Te lezen : de artikelen pp. 13-106.
2. Ulbe Bosma, (2009), Terug uit de kolonien. Zestig jaar postkoloniale migranten en hun organisaties, Amsterdam. Bert Bakker. Ca. 400 blz.

In plaats van Bosma, kan ook gekozen worden voor:
Herman Obdeijn en Marlou Schrover (2008), Komen en gaan. Immigratie en emigratie in Nederland vanaf 1550, Amsterdam, Bert Bakker. Ca. 400 blz.
3. Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (2007), Identificatie met Nederland, Amsterdam University Press. Te lezen de hoofdstukken 3 (De nationale identiteit van Nederland), 4 (Identificatie met de natie:oplossing en probleem tegelijkertijd) en 8 (Identificatie met Nederland). Totaal ca. 60 blz.

Toetsing

Zie onder onderwijsvormen

Rooster

dinsdag 27 oktober t/m 15 december, 15.00-17.00 uur, 1A11; en
donderdag 29 oktober t/m 17 december, 15.00-17.00 uur, 1A33 (behalve 12 nov zaal wnbg)

Ingangseisen

Nationale Politiek I & Nationale Politiek II