Studiegids

nl en

Onderwijskundige diagnostiek

Vak
2009-2010

Coördinator

mw. dr. A. C. Both-de Vries

Doel en inhoud

Effectieve begeleiding van leerkrachten en leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs is afhankelijk van de beschikbare informatie over leer- en instructieprocessen en de condities waaronder leren plaatsvindt. In dit studieonderdeel vergelijken studenten een aantal in het onderwijs gangbare methodieken om deze informatie te verzamelen en te interpreteren. Zij doen praktische ervaring op met de methodiek “Consultatieve leerlingbegeleiding (CLB)” (1.2,1.3,1.4). Door middel van literatuurstudie, gesprekstraining en intervisie verwerven studenten relevante basisvaardigheden. Iedere student doorloopt het volledige begeleidingstraject – van intake tot evaluatie – aan de hand van een casus. (2.2,2.3,2.8,2.9,2.10,2.11). Het accent ligt op begeleide praktijk en persoonlijke en theoretische reflectie daarop (3.2,3.3).

Onderwijsvormen

Hoorcolleges, blackboardsessies, werkgroepen (gespreks- en intervisie training en intervisiebijeenkomsten), veldwerk (elke student doorloopt met een leerkracht het consultatietraject).

Literatuur

  • Fuchs, D., Mock, D., Morgan, P. L., & Young, C. L. (2003). Responsiveness-to-intervention: Definitions, Evidence, and Implications for the Learning Disabilities Construct. Learning Disabilities Research & Practice, 18 (3), 157-171.

  • Gresham, F. M. (2002). Chapter 4: Responsiveness to intervention: an alternative approach to the identification of learning disabilities. In: R. Bradley, L. Danielson, & D. P. Hallahan (Eds.). Identification of learning disabilities:Research to practice (pp. 467-564). Mahwah, NJ, USA: Lawrence Erlbaum Associates.

  • Meijer, W. (2009). Leerkrachten begeleiden bij passend onderwijs. Amersfoort: CPS.

  • Pameyer, N., & Beukering, T. van (2004). Handelingsgerichte diagnostiek. Leuven.

  • IJzendoorn, M. H., van (2005). Methodologie: kennis door veranderen, de empirische benadering in de pedagogiek. In IJzendoorn, M. H. van, & Frankrijker, H. de (red.), Pedagogiek in beeld. Inleiding in de pedagogische studie van opvoeding, onderwijs en hulpverlening (pp. 17-31). Houten: Bohn, Stafleu, Van Loghum.

  • Witteman, C. L. M. (2003). De verbeelding van de diagnostiek. Nederlands tijdschrift voor de psychologie, 59, p. 23-32.

  • Shapiro, E. S. (2004). Academic skills problem workbook. (3rd ed.). New York: The Guilford Press.

  • Pressley, M. (2002). Reading instruction that works. The case for balanced teaching. New York: The Guilford Press.

(Let op: wijzigingen zijn mogelijk. Op Blackboard verschijnt een deel van de literatuur en meer informatie over de te bestuderen hoofdstukken uit de genoemde literatuur. Kijk voor u literatuur aanschaft op Blackboard!).

Toetsing

Methodieken onderwijskundige diagnostiek: Paper.
Gesprekstraining en veldwerk: Deelname aan alle werkgroepen
Ontwikkeling consultatieve vaardigheden: Instaptoetsen op Blackboard per fase van de CLB moeten voldoende zijn. Deelverslagen per fase en Eindverslag met een reflectie op de ontwikkeling van consultatieve vaardigheden.
Paper en Eindverslag dienen elk afzonderlijk met een voldoende beoordeeld te zijn.

Ingangseis/sluis

Om deel te kunnen nemen aan dit vak moet het vak Inleiding leerstoornissen met een voldoende afgerond zijn.

Rooster

In verband met een inhoudelijke afstemming van de vakken ’onderwijskundige diagnostiek (OD)’ en ‘theorieën, diagnostiek en interventie bij leerstoornissen (TDIL)’, begint TDIL tijdens OD en loopt OD door in TDIL.

Rooster Onderwijskundige diagnostiek