Doel en inhoud
Doel
Studenten verwerven de startcompetenties (eindtermen 1.4, 2.1, 2.2, 2.4 t/m 2.9, 3.3) om zelfstandig:
De probleemstelling en het conceptueel ontwerp van een onderzoek te bepalen;
Verzameling van gegevens te verrichten;
Analyses van gegevens te doen;
De interpretatie en de rapportage van deze gegevens op verantwoorde wijze te verrichten;
Kritisch te reflecteren op onderzoek dat door derden wordt gerapporteerd.
Inhoud
In deze cursus gaat het om de competenties die het doen van onderwijsonderzoek vereist. De nadruk ligt daarom op het daadwerkelijk uitvoeren van onderzoek in een onderwijscontext. In de cursus worden alle fasen van een onderzoek doorlopen: probleem- en conceptueel ontwerp; dataverzameling; data-analyse en rapportage. Er wordt gewerkt met realistische cases en grotendeels met zelf verzamelde data. Het is niet mogelijk alle gangbare statistische technieken van onderwijsonderzoek aan bod te laten komen, daarom wordt gekozen voor het benadrukken van de competenties om zèlf de juiste techniek te kiezen, gebruik te maken van bestaande handleidingen, en daarbij de juiste overwegingen te maken. Technieken en procedures die indringend bestudeerd zullen worden zijn vragenlijstconstructie, betrouwbaarheidsanalyse, variantie-analyse en factoranalyse. Omdat zij voorbeelden van families van technieken vertegenwoordigen, zal een fundamenteel begrip van en vertrouwdheid met deze technieken de weg naar een verdere ontplooiing van onderzoekscompetenties openen.
Onderwijsvormen
Er wordt een combinatie van werkvormen gekozen. In hoorcolleges worden de relevante aspecten toegelicht. Groepswerk, deels via Blackboard en deels in wekelijkse werkgroepbijeenkomsten, staat centraal. Daarnaast voeren de deelnemers een individuele opdracht uit die een methodisch commentaar van twee onderzoeksverslagen behelst.
Literatuur
Literatuur wordt niet op de gebruikelijke wijze getoetst. Het accent ligt op actieve onderzoeksbemoeienissen. Literatuur dient als ondersteuning van het eigen onderzoek. Bestudering van de literatuur dient te blijken uit de beslissingen die in de opzet en uitvoering van het onderzoek genomen zijn en uit de wijze waarop deze beslissingen bereikt worden. De hier genoemde referenties zijn dan ook slechts bedoeld als voorbeeld van verwijzingen die men kan gebruiken bij de onderwerpen die aan de orde komen (het is niet de bedoeling om deze aan te schaffen). Ook dient men zelf relevante literatuur op te sporen.
Algemeen
Leary, M.R. (2008). Introduction to behavioral research methods. Boston, MA: Pearson Education.
Newton R. R., & Rudestam, K. E. (1999). Your statistical consultant Thousand Oaks. CA: SAGE Publications.
Verra, G. J. (2001). Methodenleer. Utrecht: Lemma. Hoofdstuk: 2, 3, 4 en 5
Vragenlijstontwikkeling
Baarda, D.B., de Goede, M.P.M., Kalmijn, M. (2000). Enquêteren en gestructureerd interviewen : praktische handleiding voor het maken van een vragenlijst en het voorbereiden en afnemen van gestructureerde interviews : basisboek. Houten : Educatieve Partners Nederland.
Brinkman, J. (2000). De vragenlijst. Groningen: Wolters Noordhoff.
Principale componentenanlyse
Kim, J.-O. & Mueller, C.W. (1978). Introduction to factor analysis : what it is and how to do it. Beverly Hills: Sage Publications.
Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. London: Routledge.
Variantie-analyse
- Moore, D.S. & MacCabe, G.P. (2003). Introduction to the Practice of Statistics. New York: Freeman.
Toetsing
Het eindcijfer wordt gebaseerd op
De participatie aan het groepswerk en de werkcolleges
De kwaliteit van de individuele opdracht
De kwaliteit van het groepswerk en de presentatie van de resultaten daarvan